Wykonanie budżetu Gminy Bartniczka za I półrocze 2008 roku
I n f o r m a c j a
o przebiegu wykonania budżetu gminy Bartniczka
za I półrocze 2008 r. rok.
Budżet gminy został uchwalony przez Radę Gminy 27 marca 2008 r. uchwałą Nr XII/52/08 .
Przyjęto: dochody w wysokości 10.458.196 zł
wydatki w wysokości 10.208.616 zł
w tym: nadwyżkę budżetu w wysokości 249.580 zł
Budżet zwiększano ,
Uchwałami Rady Gminy:
Nr XIII/64/08 w dniu 29.04.2008 r.
Nr XIV/69/08 w dniu 24.06.2008 r.
Zarządzeniem Wójta:
Nr 4/08 w dniu 31.03.2008 r.
Nr 10/08 w dniu 15.04.2008 r.
Nr 14/08 w dniu 8.05.2008 r.
Nr 17/08 w dniu 31.05.2008 r.
Ogółem zwiększono dochody o 341.738 zł i wydatki o kwotę 561.738 zł
Po dokonaniu zmian ustalono plan budżetu w kwocie :
dochody 10.799.934 zł
wydatki 10.770.354 zł
nadwyżkę budżetu obniżono do kwoty 29.580 zł
Wykonanie budżetu przedstawia się następująco:
- dochody 5.997.726,00 zł to jest 55,5% planu
- wydatki 5.425.379,28 zł „ „ 50,4% planu
- wyliczono nadwyżkę budżetową - 572.346,72 zł.
Szczegółowe omówienie wykonania budżetu
Dochody
Źródła pochodzenia dochodów Plan Wykonanie %
1. Wpływy z podatków
i opłat lokalnych 1.473.904 851.593,14 57,7
2. Udziały we wpływach z podatków 1.195.000 566.002,24 47,4
dochodowych od osób
fizycznych i prawnych
3. Subwencja ogólna 5.527.537,00 3.180.924,00 57,5
4. Dotacje z budżetu państwa 2.603.493,00 1.399.206,62 53,7
i budżetów innych jst
na realizację zadań bieżących
Podliczenie 10.799.934,00 5.997.726,00 55,5
I. Wpływy z podatków i opłat lokalnych
Lp. Określenie Plan Wykonanie %
1.Wpływy za sprzedaż wody |
200.000 |
120.337,36 |
60,1 |
2.Wpływy za oczyszczanie ścieków |
140.000 |
80.224,91 |
57,3 |
3.Wpłaty ludności jako udział w budowie wodociągów |
7.200 |
13.900,00 |
193,0 |
4. Rozliczenie z budowy wodociągów w latach poprzednich |
7.941 |
7.940,76 |
100,0 |
5.Wpływy za obwody łowieckie |
1.000 |
- |
|
6.Wpływy z mienia gmin i wieczystego |
22.000 |
4.365,70 |
19,8 |
użytkowania oraz wykup gruntu |
|
|
|
7.Wpływy z czynszów |
51.800 |
27.049,27 |
52,2 |
8.Wpływy z usług opiekunek |
3.500 |
2.464,00 |
70,4 |
9. Wpłaty ludności na budowę kanalizacji |
5.000 |
9.600,00 |
192,0 |
10. Podatek rolny |
320.000 |
71.590,73 |
53,6 |
11.Podatek leśny |
25.000 |
14.973,36 |
59,9 |
12.Podatek od nieruchomości |
510.000 |
261.747,63 |
51,3 |
13.Podatek od środków transportowych |
60.000 |
34.284,00 |
57,1 |
14.Podatek w form. karty podatkowej |
1.000 |
- |
|
15.Podatek od spadków i darowizn |
2.500 |
3.537,00 |
141,5 |
16.Odsetki od nieterminowych płatności |
1.500 |
2.364,36 |
157,6 |
17.Opłata skarbowa |
20.000 |
8,524,60 |
42,6 |
18.Podatek od czynności cywilno-praw |
38.000 |
37.846,00 |
99,6 |
19.Wpływy z opłat za zezwolenie na sprzedaż alkoholu |
44.000 |
7.681,49 |
85,6 |
20.Odsetki od środków na rachunkach |
12.463 |
10.779,09 |
86,5 |
21.Wpływy różnych opłat i dochodów |
1.000 |
1.927,02 |
|
22.Wpływy z wpłat – zwroty alimentów |
- |
455,86 |
|
Podliczenie |
1.473.904 |
851.593,14 |
57,7 |
II. Udziały we wpływach z podatków dochodowych od osób fizycznych i prawnych – plan 1.195.000, wykonanie 566.002,24, co stanowi 47.4 % planu.
1. Udziały w podatku dochodowym
od osób fizycznych 1.192.798 554.312,00 46,5
2. Udziały w podatku dochodowym
od osób prawnych 2.202 11.690,24 530,8
III. Subwencja ogólna
Plan - 5.527.537,00, wykonanie 3.180.924,00, co stanowi 29,4 % dochodów ogółem.
- część wyrównawcza - 1.912.201,00 956.100,00 50,00 %
z tego: podstawowa - 1.501.456,00 750.728,00 50,00 %
uzupełniająca - 410.745,00 205.372,00 50,00 %
- część oświatowa - 3.615.336,00 2.224.824,00 61,54 %
IV. Dotacje z budżetu państwa i budżetów innych jst na realizację zadań bieżących
Na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej
Plan Wykonanie %
1.Zwrot części podatku akcyz. 147.156 147.155,67 99,9
2.Na utrzymanie administracji 69.500 36.900,00 53,1
3.Świadczenia rodzinne 1.829.000 814.758,00 44,5
4.Prowadzenie rejestru wyborców 696 348,00 49,9
5.Na ubezpieczenia zdrowotne 6.000 3.143,00 56,8
7.Zasiłki i pomoc w naturze 51.000 27.478,00 53,8
Podliczenie: 2.103.352 1.029.782,67 48,9
Dotacje na zadania własne
8.Dofinansowanie pracodawcom
do kosztów przygotowania zawod. 121.651 121.651,00 100,0
9. Na naukę języka angielskiego 3.290 2.468,00 75,0
w kl. I szkoły podstawowej
10. Zasiłki i pomoc w naturze 154.000 71.967,00 46,7
11. Utrzymanie Ośrodka Pomocy 59.962 33.596,00 56,0
12. Na dożywianie 69.000 47.060,00 68,2
13. Na pomoc materialną uczniom 86.138 86.138,00 100,0
14. Dofinansowanie własnych zadań
gminy z różnych
źródeł (darowizny dla szkół) 6.100 6.543,95 107,2
Podliczenie 500.141 369.423,95 73,8
Ogółem dotacje celowe 2.603.493 1.399.206,62 53,7
Dochody budżetu gminy zaniżono z tytułu obniżenia górnych stawek podatków na kwotę: 286.921,87 - 2,66 % budżetu.
z tego: w podatku rolnym 140.360,64 - 1,30 % budżetu,
w podatku od nieruchomości 115.844,23 - 1,07 % budżetu,
w podatku od środków
transportowych 30.717,00 - 0,28 % budżetu.
Skutki udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień w podatkach stanowią kwotę 1.472,00 zł
dotyczyły: podatku rolnego - 1.311,00 zł
podatku od nieruchomości - 161,00 zł.
Istotny wpływ na wykonanie dochodów mają nieterminowe płatności zobowiązań podatkowych- zaległości
Zaległości na dzień 30.06.2007 r. na dzień 30.06.2008 r.
1. za pobór wody i oczyszczanie
ścieków 34.625,79 47.925,58
2. w podatku rolnym 17.010,92 22.121,60
3. w podatku od nieruchomości 15.558,05 23.182,67
4. w podatku od środków transport. 3.513,00 0,00
5. w podatku leśnym 318,20 351,00
6. za czynsze i wieczyste użytkowanie 5.735,61 4.101,06
Podliczenie 76.761,57 97.881,81
Stanowią 0,9 % planowanych dochodów budżetowych.
Wydatki
Zaplanowane w budżecie wydatki w kwocie 10.770.354 zł zrealizowano w wysokości 5.425.379,28 zł, co stanowi 50,37 %, które zrealizowano następująco:
Plan Wykonanie %
1. Wydatki majątkowe 1.282.301,00 610.663,72 47,62
2. Wydatki bieżące 9.488.053,00 4.814.715,56 50,74
I. Wydatki majątkowe-inwestycyjne wg źródeł finansowania
Lp |
Nazwa zadania inwestycyjnego |
Ogółem wydatki |
|
|
|
|||
Środki z budżetu |
wpłaty ludności |
|
|
|||||
1. |
Przyłącza wodociągowe na terenie gminy |
58.220,22 |
34.720,22 |
23.500,00 |
|
|
||
2. |
Opracowanie dokumentacji na budowę dróg na terenie gminny |
10.700,00 |
10.700,00 |
- |
|
|
||
3. |
Budowa chodników ulicznych |
35.278,53 |
35.278,53 |
- |
|
|||
4. |
Zakup koparko-ładowarki |
264.740,00 |
264.740,00 |
|
||||
5. |
Remont równiarki |
143.960,00 |
143.960,00 |
- |
|
|
||
6. |
Remont budynku garażu z warsztatem |
4.490,00 |
4.490,00 |
- |
|
|
||
7. |
Wykup gruntów-regulacja stanu prawnego pod drogi gminne i wiaty przystankowe oraz chodniki |
11.219,92 |
11.219,92 |
|
|
|
||
8. |
Wymiana okien w budynku Urzędu Gminy |
57.555,04 |
57.555,04 |
|
|
|
||
9. |
Budowa przepompowni ścieków w Bartniczce wykonanie |
5.081,38 |
5.081,38 |
|
|
|
||
10. |
Budowa nowych punktów świetlnych |
4.113,63 |
4.113,63 |
|
|
|
||
11. |
Remonty świetlic wiejskich |
15.305,00 |
15.305,00 |
|
|
|
||
|
Podliczenie |
610.663,72 |
587.163,72 |
23.500,00 |
|
|
||
Efekt rzeczowy
1. Przyłącza wodociągowe: wykonano 13 przyłączy, długość sieci 1.990 m długości nitki o różnych przekrojach na łączną kwotę 58.220,22 zł jako realizacja wniosków mieszkańców i radnych.
Na cele przygotowania inwestycji wodociągowych oraz budowy sieci wodociągowych oraz budowy sieci wodociągowych poniesiono wydatki w rozbiciu na miejscowości jakich dotyczą:
- Świerczynki - 12.872,67 zł
- Koziary - 988,20 zł
- Grążawy - 7.199,99 zł
- Świerczyny - 3.750,00 zł
- Radoszki - 7.247,18 zł
- Długi Most - 17.590,40 zł
- Igliczyzna - 3.750,00 zł
- Bartniczka - 4.833,78 zł
Wydatki dotyczące miejscowości Nowe Świerczyny oraz Igliczyzna obejmują kwoty wydatkowane na przygotowanie inwestycji do wdrożenia, a dokładnie dotyczą sporządzenia map sytuacyjnych niezbędnych przy realizacji inwestycji w postaci budowy sieci wodociągowej.
2. Opracowanie dokumentacji na budowę dróg 10.700 zł. w miejscowościach:
- Jastrzębie w kierunku Komorowa - dokładnie Jastrzębie-Skrobacja,
- Nowe Świerczyny w kierunku Szczuki,
- Świerczynki-Koziary,
- Śtare Świerczyny-Belford
3. Budowa chodników ulicznych -zakup kostki, krawężników – 35.278,53 zł.
4. Zakupiono koparko-ładowarkę 264.740 zł.
5. Przeprowadzono remont równiarki koszt- 143.960 zł.
6. Remont dachu na budynku garażu z warsztatem w Bartniczce 4.490 zł.
7. Wykup gruntów-regulacja stanu prawnego pod drogi gminne i wiaty przystankowe oraz chodniki w miejscowości Łaszewo i wydzielenie działek pod poszerzoną drogę w Igliczyźnie 11.219,92 zł.
8. Wymiana okien w budynku Urzędu Gminy – koszt 57.555,04 zł .
9. Modernizacja przepompowni ścieków w Radoszkach oraz wykonanie jednego przyłącza kanalizacyjnego w Bartniczce na łączna kwotę – 5.081,38 zł.
10. Budowa nowych punktów świetlnych w miejscowości Sokołowo- 4.113,63 zł.
11. Remonty dachów świetlic wiejskich – w miejscowości:
- Stare Świerczyny 7.666 zł.,
- Saminie 1.629 zł,
- Łaszewie 6.011 zł.
II. Wydatki bieżące stanowią 88,4 % ogólnej wartości wydatków budżetowych.
Plan 9.488.053 zł, wykonanie 4.814.715,56 zł.
Wydatki realizowano w podziale na działy, rozdziały, wg klasyfikacji budżetowej.
- Rolnictwo i łowiectwo
Wydatki stanowią 3,1 % ogólnej wartości wydatków budżetowych;
a) Izby Rolnicze - plan 6.820 zł, wydatkowano 0 zł - w wysokości 2% zainkasowanego podatku rolnego. Plan zrealizowano 0 %.
b) Pozostała działalność – plan 147.156 zł, wydatkowano 147.155,67 zł, plan wydatków zrealizowano w 100 %. Rozdział obejmuje wydatki związane ze zwrotem części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystanego do produkcji rolnej.
- Leśnictwo
Wydatki stanowią 0,01 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Plan 1.000 zł, wydatkowano 600 zł. Plan zrealizowano w 60 %.Wydatki w rozdziale dotyczą zakupu sadzonek krzewów dla Szkoły Podstawowej w Świerczynach Nowych.
- Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę
Wydatki stanowią 3,1 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Plan 273.820 zł, wydatkowano 150.003,05 zł, plan zrealizowano w 54,8 %.
W rozdziale rozlicza się utrzymanie 2 hydroforni z siecią wodociągową.
Utrzymanie:
- hydroforni w Grążawach 64.728,20 zł
- hydroforni w Radoszkach 37.390,82 zł
w tym:
- płace i pochodne od wynagrodzeń 51.821,61 zł
- energia elektryczna 34.421,51 zł
- dozór techniczny 1.126,35 zł
- materiały remontowe 2.576,20 zł
Zakup wody dla mieszkańców wsi: Gołkówko i Igliczyzna 4.944,88 zł
Opłata za korzystanie ze środowiska 6.802,00 zł
Badanie wody, analizy chemiczne 2.346,76 zł
Pozostałe wydatki związane z rolnictwem (zatrudnienie
pracownika do obrotu ziemią) 27.967,03 zł
Podatek VAT wyodrębniony w celu rozliczenia między okresami
rozliczeniowymi – faktury dotyczące zakupu energii elektrycznej
oraz materiałów niezbędnych do usuwania awarii 4.912,06 zł
Opieka weterynaryjna nad bezdomnymi psami 911,30 zł
4. Transport i łączność
Wydatki stanowią 3,7 % budżetu z 2008 roku, zaplanowano 273.660 zł, wydatkowano 179.054,77 zł, realizując tym samym plan w 65,4 %.
Płace i pochodne od wynagrodzeń - 73.402,11 zł
Materiały biurowe, delegacje, ryczałty, ekwiwalent za
odzież, rozmowy telefoniczne - 4.718,99 zł
Wpłaty na rzecz PFRON - 6.072,00 zł
Umowa zlecenie – remont drogi gminnej - 4.717,00 zł
Opłata roczna za umieszczenie w pasie drogowym urządzeń
infrastruktury technicznej - 2.452,28 zł
Koszty transportu równiarki do remontu - 2.342,40 zł
Odśnieżanie dróg - 6.036,90 zł
Kurs operatora koparko-ładowarki (2 osoby) - 4.800,00 zł
OC koparko-ładowarki, przegląd techniczny przyczepy
Ciągnikowej – 441,00 zł
Transport szlaki – 436,76 zł
Usługi geodezyjne, wycena nieruchomości, zakup oraz
wznowienie znaków granicznych - 3.460,97 zł
Ogrodzenie wiaty autobusowej Świerczyny Nowe – 381,62 zł
Na utrzymanie sprzętu gminnego wykorzystanego do
napraw dróg wydatkowano - 21.402,53 zł
- olej napędowy: 2.988 l, na kwotę 13.259,22 zł
- etylina 95 Pb: 60 l, na kwotę 224,85 zł
- części zamienne do bieżących remontów sprzętu
mechanicznego na kwotę 7.918,46 zł
Zakup wiertarki, myjki ciśnieniowej, wiertarko-wkrętarki - 2.904,51 zł
Zakup emulsji asfaltowej, kamienia polnego – klińca oraz szlaki
do remontu dróg gminnych - 47.085,12 zł
Do prac na drogach zatrudniono 5 osób w ramach prac publicznych. Wynagrodzenie pracowników jest refundowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Brodnicy.
5. Gospodarka Mieszkaniowa
Wydatki stanowią 0,1 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Na wydatki związane z utrzymaniem budynków mieszkalnych zaplanowano 14.000 zł, wydatkowano 5.135,66 zł, plan wydatków budżetowych zrealizowano w 36,7 %.
Zarządzanie nieruchomością to wydatek na kwotę 2.100 zł. Na określenie wartości rynkowej nieruchomości oraz znaki opłaty sądowej wydatkowano 548 zł. Za projekt dotyczący zmiany użytkowania budynku w Gutowie zapłacono 400 zł. Na usługę asenizacyjną w budynku komunalnym w Łaszewie wydano 300 zł, usługę kominiarską w budynku w Gutowie – 510 zł.
Na remont budynku mieszkalnego w Grążawach wydatkowano 396,10 zł. Zakupiono piec do budynku mieszkalnego w Łaszenie za kwotę 191,50 zł. Na energię elektryczną (oświetlenie klatek schodowych w Gutowie) wydano 690,06 zł.
6. Działalność usługowa
Wydatki stanowią 0,3 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Plan – 30.000 zł, wydatkowano 13.500 zł. Plan zrealizowano w 45 %. Wydzielenie działki to wydatek na kwotę 1.300 zł. Na projekt dotyczący zaopatrzenia gminy w energię elektryczną oraz paliwo gazowe wydatkowano 12.200 zł.
7. Administracja Publiczna
Udział wydatków w budżecie wynosi 11,3 %, plan 1.008.330 zł, wydatkowano 539.948,08 zł, plan zrealizowano w 53,5 %.
W tym dziale ujęte są następujące rozdziały :
plan wykonanie
Urząd Wojewódzki 69.500 zł 36.900,00 zł
Rada Gminy 89.050 zł 46.187,11zł
Urząd Gminy 849.780 zł 456.860,97 zł
Rozdział „Urząd Wojewódzki” występuje z tytułu finansowania utrzymania części etatów pracowników administracji .
W rozdziale „ Rada Gminy” poniesiono następujące wydatki:
- płace i pochodne od wynagrodzeń - 22.171,10 zł
- diety radnych i Przewodniczącego RG - 20.250,00 zł
- zakup materiałów, rozmowy telefoniczne - 3.766,01 zł
- artykuł w prasie – reklama gminy - 600,00 zł
Rozdział „Urząd Gminy” obejmuje finansowanie utrzymania obiektu administracyjnego wraz z zatrudnieniem pracowników.
Istotne pozycje wydatków to:
- płace i pochodne od wynagrodzeń - 345.327,81 zł
- remont budynku UG - 44.304,45 zł
- zakup materiałów, w tym : mat. biurowych, prenumerata
dzienników urzędowych, prasy, książek, środków
czystości, herbaty - 13.483,72 zł
- energia elektryczna - 2.942,50 zł
- przesyłki pocztowe, nadzór informatyczny, prowizje bankowe,
rozmowy telefoniczne, wywóz zanieczyszczeń, ekwiwalent
za odzież, ubezpieczenie sprzętu elektronicznego, naprawa
kserokopiarki, abonament za domenę - 20.179,71 zł
- zakup dwóch zestawów (komputer wraz z drukarką), - 5.316,00 zł
- zakup oprogramowania komputerowego, licencji oraz
podpisów elektronicznych - 5.958,09 zł
- zakup tablic informacyjnych do budynku UG - 5.069,25 zł
- zakup ekspresu do kawy, czajnika - 758,50 zł
- szkolenia pracowników, delegacje i ryczałty pracownicze - 6.602,94 zł
- diety oraz prowizja sołtysów za inkaso należności
podatkowych - 6.918,00 zł
8. Urzędy Naczelnych Organów Władzy Państwowej, Kontroli i Ochrony
Prawa oraz Sądownictwa
Wydatki stanowią 0,01 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Plan 696 zł, wydatkowano 347,95 zł, plan zrealizowano w 50 %.
Wydatki poniesiono w związku z prowadzeniem „Rejestru wyborców”.
9. Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Przeciwpożarowa
Udział wydatków w budżecie wynosi 0,6 %, plan 73.080 zł, realizacja 29.493,39 zł, plan zrealizowano w 40,4 %.
a) Finansowano utrzymanie pięciu jednostek OSP:
- Bartniczka - 1.325,39 zł (paliwo, energia elektryczna, posiłki – Dzień Strażaka);
- Grążawy - 16.132,00 zł (wynagrodzenie konserwatora OSP, paliwo, energia elektryczna, części mechaniczne, rozmowy telefoniczne, ubezpieczenie OC pojazdu, posiłki – Dzień Strażaka, odzież OSP, orzeczenie uszczerbkowe, materiały remontowo-budowlane);
- Świerczyny Nowe - 5.908,48 zł (energia elektryczna, posiłki – Dzień Strażaka, roboty ciesielskie);
- Łaszewo - 1.799,95 zł (energia elektryczna, posiłki – Dzień Strażaka, ogrzewacz wody);
- Jastrzębie - 1.885,05 zł (paliwo, energia elektryczna, przegląd pojazdu, posiłki – Dzień Strażaka);
- wynagrodzenie z pochodnymi Komendanta - 2.265,98 zł.
b) Dział ten obejmuje również wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym – wydatkowano 176,54 zł na publikację książkową.
10. Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem
Wydatki stanowią 0,1 % całkowitej wartości wydatków budżetowych, plan 4.000 zł, wydatkowano 3.841,00 zł, plan zrealizowano w 96 %.
Na materiały biurowe wydatkowano 1.416 zł, usługi pocztowe 711,60 zł. Zakupiono program komputerowy EGRUN za kwotę 1.300 zł. Nakazy płatnicze dostarczyła podatnikom osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenie – wydatkowano na ten cel 413,40 zł.
11. Obsługa długu publicznego
Wydatki rozdziału stanowią 0,2 % ogólnej wartości wydatków bieżących 2008 roku. Plan wynosi 22.000 zł , wydatkowano 8.789,62 zł, plan został zrealizowany w 40 %. Środki przeznaczono na spłatę odsetek od:
- pożyczki z WFOŚiGW w Toruniu – 4.921,55 zł
- kredytu bankowego - 3.868,07 zł.
12. Oświata i Wychowanie
Wydatki stanowią 46,7 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Zaplanowano 4.403.407 zł, wydatkowano 2.242.418,70 zł, plan zrealizowano w 50,9 %. Wydatki dotyczą następujących działów:
-szkoły podstawowe - 1.285.362,66 zł - oddziały klas „O” - 113.370,55 zł - gimnazja - 652.752,93 zł
- dowożenie dzieci -132.255,97 zł
- pozostała działalność - 20.000,00 zł
- dokształcanie i doskonalenie nauczycieli - 2.560,00 zł
- administracja - 36.116,59 zł
Wydatki rozdysponowano dla 2 szkół podstawowych, 3-klasowy oddział filialny, gimnazjum i 6-cio klasową niepubliczną szkołę podstawową w Grążawach.
Do szkół podstawowych uczęszcza 322 uczniów, a do gimnazjum 220 uczniów.
Do 4 oddziałów „0” uczęszcza 48 dzieci.
W ww. jednostkach zatrudnia się nauczycieli w wymiarze 53,43 etatu.
Obsługę finansową prowadzi 2 pracowników, 3 pracowników administracyjnych, utrzymaniem obiektów zajmują się pracownicy obsługi w wymiarze 15,5 etatu.
1) Wynagrodzenia i pochodne z odpisem na Zakładowy Fundusz
Świadczeń Socjalnych - 1.669.221,62 zł
2) Dotacja dla niepublicznej Szkoły Podstawowej w Grążawach - 141.444,30 zł
3) Wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń:
dodatki mieszkaniowe i wiejskie, świadczenia rzeczowe wynikające
z przepisów dotyczących BHP - 73.840,00 zł
4) Wynagrodzenia za prace zlecone - 1.967,00 zł
5) Zakup materiałów i wyposażenia - 145.972,22 zł
w tym:
- opał (olej opałowy dla SP Radoszki – 70.781,09 zł, 63 tony węgla, 11 ton miału dla pozostałych szkół – 33.465,42 zł) - 104.246,51 zł
- SP Świerczyny Nowe: kserokopiarka, UPS, kosiarka - 4.218,39 zł
- SP Łaszewo: farby – remont korytarzy - 580,22 zł
- SP Radoszki: telewizor, ławki na boisko - 2.789,10 zł
- PG Jastrzębie: płytki, klej, drzwi, grzejniki - 7.012,05 zł
Na potrzeby projektu „ Laboratorium” zakupiono kolumny, mikrofon, mikser, końcówkę mocy - 6.723,00 zł.
- środki czystości, prenumerata, materiały biurowe - 20.402,95 zł
6) Pomoce naukowe - 811,80 zł
7) Energia elektryczna, woda, kanalizacja, gaz - 21.823,98 zł
- szkoły podstawowe - 13.925,13 zł
- gimnazjum - 7.898,85 zł
8) Prace remontowe - 42.212,25 zł
- SP Swierczyny Nowe: wymiana naczynia zbiorczego oraz kotła c.o. - 19.153,95 zł
- SP Radoszki: wymiana okien, naprawa kotła c.o. - 6.907,73 zł
- PG Jastrzębie: wymiana grzejników,
instalacja elektryczna i sanitarna - 2.532,73 zł
Oddział zerowy w Bartnicze: wymiana okien - 6.805,00 zł
9) Usługi zdrowotne – badania okresowe pracowników - 60,00 zł
10) Usługi pozostałe - 124.684,07 zł
w tym:
- dowożenie dzieci do szkół - 113.009,28 zł
- wynajem autobusu - 1.000,00 zł
- abonament za program płacowy - 657,58 zł
- opłaty RTV, usługi kominiarskie, wywóz śmieci, prowizje bankowe,
przegląd gaśnic - 10.017,21 zł
11) Dostęp do sieci internet - 2.066,71 zł
12) Usługi telekomunikacyjne telefonii komórkowej - 366,00 zł
13) Usługi telekomunikacyjne telefonii stacjonarnej - 4.076,24 zł
14) Podróże służbowe krajowe - 4.076,24 zł
15) Ubezpieczenie sal komputerowych - 1.697,00 zł
16) Szkolenia pracownicze - 2.560,00 zł
17) Materiały papiernicze do sprzętu drukarskiego - 417,40 zł
18) Akcesoria komputerowe - 2.569,10 zł
Zestawienie wydatków za 2008 rok
Lp. |
Nazwa szkoły |
Wydatki |
Stan uczniów uczęsz- czających do szkół na dzień 30.06.2008 r. |
1. |
Gimnazjum Jastrzębie |
652.752,93 |
220 |
2. |
SP Świerczyny Nowe |
412.084,85 |
123 |
3. |
SP Łaszewo- filia |
199.527,42 |
27 |
4. |
SP Radoszki |
532.306,09 |
172 |
5. |
Oddziały „O” |
113.370,55 |
48 |
6. |
SP Grążawy |
141.444,30 |
50 |
7. |
Dowożenie uczniów |
132.255,97 |
- |
8. |
Administracja |
36.116,59 |
- |
9. |
Dokszt. i doskon. nauczycieli |
2.560,00 |
- |
10. |
Pozostała działalność |
20.000,00 |
- |
|
Podliczenie |
2.100.974,40 |
640 |
13. Ochrona zdrowia
Wydatki stanowią 0,4 % całkowitej wartości wydatków bieżących.
a) Zwalczanie narkomanii
Plan 7.000 zł, wydatkowano 61,50 zł, plan zrealizowano w 0,9 %.
Środki przeznaczono na nagrody – konkurs o problematyce zdrowotnej.
b) Przeciwdziałanie alkoholizmowi
Plan 37.000 zł, wydatkowano 17.610,24 zł, plan zrealizowano w 47,6 %.
Wydatki rozdziału obejmują:
- diety za udział w posiedzeniu Gminnej Komisji d/s Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - 3.300,00 zł
- składki ZUS i FP od w/w diet - 342,25 zł
- udział dzieci z rodzin z problemami patologicznymi w koloniach – 8.354,00 zł
- wynajem autokaru – wycieczka PG Jastrzębie, biwak - 3.100,00 zł
- nagrody – konkurs profilaktyczny - 198,00 zł
- film, książki – profilaktyka alkoholowa - 594,99 zł
- paliwo – policja. - 1.721,00 zł
14. Opieka społeczna
Wydatki stanowią 23,3 % całkowitej wartości wydatków bieżących.
Plan 2.419.412 zł, wydatkowano kwotę 1.116.811,89 zł, plan został zrealizowany w 46,2 %.
Na wypłatę świadczeń rodzinnych przeznaczono 760.651,00 zł. Wypłaty realizowane są zarówno w formie gotówkowej jak i w formie przelewów bankowych.
Od I-VI 2008 roku wypłacono następujące świadczenia:
ilość kwota
1. zasiłki rodzinne 5.110 308.244 zł
2. dodatki do zasiłku rodzinnego 2.589 271.067 zł
- z tyt. urodzenia dziecka 26 26.000 zł
- z tyt. opieki nad dzieckiem w okresie
korzyst. z urlopu wychowawczego 173 67.227 zł
- z tyt. samotnego wych. dziecka 129 21.930 zł
- z tyt. kształcenia i rehabilitacji
dziecka niepełnosprawnego 240 18.840 zł
- z tyt. rozpoczęcia roku szkolnego 1 100 zł
- z tyt. podjęcia nauki poza miejscem
zamieszkania 853 43.610 zł
- z tyt. wychowywania dziecka w
rodzinie wielodzietnej 1.167 96.360 zł
3. świadczenia opiekuńcze 826 150.340 zł
- zasiłki pielęgnacyjne 734 112.302 zł
- świadczenia pielęgnacyjne 92 38.038 zł
4. jednorazowa zapomoga z tyt. ur. dziecka 31 31.000 zł
5. składki na ubezpieczenia
emerytalno-rentowe 64 6.767 zł
Zaliczka alimentacyjna 63 19.450,00 zł
Składki na ubezpieczenia zdrowotne –opłacane z budżetu państwa
za osoby objęte powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym 3.056,33 zł
Zasiłki i pomoc w naturze 104.778,30 zł
w tym:
- zasiłki stałe 98 świadczeń 27.337,26 zł
- zasiłki okresowe 219 świadczeń 70.781,14 zł
- zasiłki celowe jednorazowe 30 świadczeń 6.659,90 zł
Dodatki mieszkaniowe - wypłacono 88 świadczeń 12.106,00 zł
Dożywiano 203 osoby, wydano 18.704 posiłków w szkołach podstawowych i gimnazjum, wypłacono 14 zasiłków celowych na dożywianie. Łączny koszt dożywiania wynosi 58.360,90 zł.
Zatrudniano 9 osób w wymiarze 40 h/m-c w ramach prac społecznie użytecznych, wynagrodzenie w części refundowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Brodnicy – wydatkowano na ten cel 4.557,60 zł.
Obsługę udzielonej pomocy prowadzi Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, który jest współfinansowany ze środków Wojewody w kwocie 33.596 zł. Wydatkowano 117.487,68 zł, co stanowi 10,5% wartości wydatków budżetowych na pomoc społeczną.
Koszty utrzymania stanowiska d/s świadczeń rodzinnych w okresie I - VI 2008 roku to kwota 29.597,08 zł.
15. Edukacyjna opieka wychowawcza
Wydatki stanowią 1,8 % całkowitej wartości wydatków bieżących 2008 roku. Na pomoc stypendialną oraz inne formy pomocy dla uczniów zaplanowano 86.138 zł, wydatkowano 85.754 zł. Plan zrealizowano w 99,6 %. Pomoc uzyskało 231 uczniów.
16. Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Wydatki stanowią 3,6 % całkowitej wartości wydatków bieżących.
a) Gospodarka ściekowa i ochrona wód
Plan 239.180 zł, wydatkowano 129.783,89 zł, plan zrealizowano w 54,3 %.
W rozdziale rozlicza się konserwację i utrzymanie oczyszczalni ścieków wraz z 21 przepompowniami, przy zatrudnieniu 2,3 etatu obsługi oczyszczalni.
Dominujące pozycje wydatków to:
- płace i pochodne od wynagrodzeń (dwóch pracowników zatrudnionych
w pełnym wymiarze czasu pracy, konserwator 0,33 etatu) - 51.733,27 zł
- energia elektryczna - 45.198,04 zł
- materiały remontowe, naprawa pomp, odpowietrzacza - 12.671,77 zł
- badanie ścieków - 1.394,04 zł
- zakup usług pozostałych: rozmowy telefoniczne, usługi pocztowe,
prenumerata, materiały biurowe, wywóz śmieci - 2.955,23 zł
- Vat – rezerwa na rozliczenia międzyokresowe - 3.998,90 zł
- opłata za korzystanie ze środowiska - 1.825,00 zł
- delegacje i ryczałty pracownicze - 3.695,23 zł
b) Oświetlenie ulic, placów i dróg
Plan 94.200 zł, wydatkowano 43.412,93 zł, plan zrealizowano w 46,1 %.
Zakup energii elektrycznej – oświetlenie uliczne to wydatek na kwotę 37.997,31 zł.
Na konserwację oświetlenia drogowego wydatkowano 5.412,93 zł.
17. Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego
Wydatki stanowią 1,6 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Zabezpieczono w budżecie 186.334 zł, wydatkowano 78.881,20 zł, plan zrealizowano w 42,3 %.
W rozdziale ujęto: Plan Wykonanie
- utrzymanie bibliotek (dotacja) 138.080 zł 43.652,32 zł
- utrzymanie świetlic 26.000 zł 22.485,05 zł
Na terenie gminy funkcjonuje 6 świetlic, w tym punkt informacyjno-doradczy dla rolników w Grążawach.
Świetlica Samin – 3.225,99 zł (krzesła, stoły, energia elektryczna);
Świetlica Igliczyzna – 3.239,68 zł (krzesła, energia elektryczna);
Świetlica Stare Świerczyny – 683,67 zł (energia elektryczna);
Świetlica Nowe Świerczyny – 842,26 zł (ogrzewacz elektryczny,
energia elektryczna);
Świetlica Grążawy – 2.699,51 zł (stoły, energia elektryczna);
Świetlica Radoszki – 293,94 zł (energia elektryczna);
Zakupiono również krzesła i stoły na potrzeby spotkań wiejskich mieszkańców Komorowa (4.000,00 zł) oraz Łaszewa (7.500,00 zł).
Zorganizowano gminny festyn „Noc Świętojańska” - wydatkowano na ten cel 12.743,83 zł.
Od 1 stycznia 2008 r. zaplanowano dotację dla Instytucji Kultury, która jest bieżąco przekazywana i realizowana.
Plan Wykonanie
- utrzymanie bibliotek 138.080 zł 43.652,32 zł
Na terenie gminy funkcjonują 3 biblioteki, obsługiwane przez 2 pracowników.
Płace i pochodne - 37.868,83 zł
Na zakup książek wydatkowano - 2.489,45 zł
Prenumerata, środki czystości, abonament RTV, energia elektryczna, ubezpieczenie komputerów, delegacje, prowizje bankowe - 3.294,04 zł.
18. Kultura Fizyczna i Sport
Wydatki stanowią 0,1 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Zaplanowano kwotę 10.000 zł, wydatkowano 5.866,02 zł; plan zrealizowano w 58,7 %.
Finansowano imprezy sportowe młodzieży szkolnej i starszej, nagrody na zawody wędkarskie, turnieje halowej piłki nożnej, tenisa stołowego – na ten cel przeznaczono 4.267,02 zł.
Wynajem hali sportowej to wydatek na kwotę 1.250,00 zł.
Zakupiono sprzęt sportowy do Sali ćwiczeń za 349,00 zł.
Przyjętą nadwyżkę budżetową w kwocie 29.580 wykonano w kwocie 572.346,72 zł., co wynika z faktu wykonania dochodów w 55,5 %, natomiast wydatków w 50,4 %. Zadłużenie gminy na koniec czerwca 2008 r. wynosi 254.404,54 zł.
Realizacja Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
Stan Funduszu na początku roku 35.217,07 zł
Przychody zaplanowano w wysokości 14.782,93 zł wykonano 9.005,00 zł
które uzyskano: z opłat przekazanych z Urzędu Marszałkowskiego 8.648,33 zł
odsetek od środków na koncie 356,67 zł
Rozchody zaplanowano w kwocie 35.000 zł wykonano w kwocie 3.371,65 zł
Zaplanowano wydatki jako dofinansowanie do budowy oczyszczalni
przyzagrodowych –15.000 zł wykonanie 2 szt. 2.514,65 zł
wydatki inwestycyjne: budowa kolektora ściek. 30.000 zł wykonanie 857,00 zł
w miejscowości Bartniczka
Stan środków obrotowych netto na koniec roku 40.850,42 zł
Bartniczka dnia, 20.08 2008 r.
Sporządził:
E. Mówińska-Siuda
I n f o r m a c j a
o przebiegu wykonania budżetu gminy Bartniczka
za I półrocze 2008 r. rok.
Budżet gminy został uchwalony przez Radę Gminy 27 marca 2008 r. uchwałą Nr XII/52/08 .
Przyjęto: dochody w wysokości 10.458.196 zł
wydatki w wysokości 10.208.616 zł
w tym: nadwyżkę budżetu w wysokości 249.580 zł
Budżet zwiększano ,
Uchwałami Rady Gminy:
Nr XIII/64/08 w dniu 29.04.2008 r.
Nr XIV/69/08 w dniu 24.06.2008 r.
Zarządzeniem Wójta:
Nr 4/08 w dniu 31.03.2008 r.
Nr 10/08 w dniu 15.04.2008 r.
Nr 14/08 w dniu 8.05.2008 r.
Nr 17/08 w dniu 31.05.2008 r.
Ogółem zwiększono dochody o 341.738 zł i wydatki o kwotę 561.738 zł
Po dokonaniu zmian ustalono plan budżetu w kwocie :
dochody 10.799.934 zł
wydatki 10.770.354 zł
nadwyżkę budżetu obniżono do kwoty 29.580 zł
Wykonanie budżetu przedstawia się następująco:
- dochody 5.997.726,00 zł to jest 55,5% planu
- wydatki 5.425.379,28 zł „ „ 50,4% planu
- wyliczono nadwyżkę budżetową - 572.346,72 zł.
Szczegółowe omówienie wykonania budżetu
Dochody
Źródła pochodzenia dochodów Plan Wykonanie %
1. Wpływy z podatków
i opłat lokalnych 1.473.904 851.593,14 57,7
2. Udziały we wpływach z podatków 1.195.000 566.002,24 47,4
dochodowych od osób
fizycznych i prawnych
3. Subwencja ogólna 5.527.537,00 3.180.924,00 57,5
4. Dotacje z budżetu państwa 2.603.493,00 1.399.206,62 53,7
i budżetów innych jst
na realizację zadań bieżących
Podliczenie 10.799.934,00 5.997.726,00 55,5
I. Wpływy z podatków i opłat lokalnych
Lp. Określenie Plan Wykonanie %
1.Wpływy za sprzedaż wody |
200.000 |
120.337,36 |
60,1 |
2.Wpływy za oczyszczanie ścieków |
140.000 |
80.224,91 |
57,3 |
3.Wpłaty ludności jako udział w budowie wodociągów |
7.200 |
13.900,00 |
193,0 |
4. Rozliczenie z budowy wodociągów w latach poprzednich |
7.941 |
7.940,76 |
100,0 |
5.Wpływy za obwody łowieckie |
1.000 |
- |
|
6.Wpływy z mienia gmin i wieczystego |
22.000 |
4.365,70 |
19,8 |
użytkowania oraz wykup gruntu |
|
|
|
7.Wpływy z czynszów |
51.800 |
27.049,27 |
52,2 |
8.Wpływy z usług opiekunek |
3.500 |
2.464,00 |
70,4 |
9. Wpłaty ludności na budowę kanalizacji |
5.000 |
9.600,00 |
192,0 |
10. Podatek rolny |
320.000 |
71.590,73 |
53,6 |
11.Podatek leśny |
25.000 |
14.973,36 |
59,9 |
12.Podatek od nieruchomości |
510.000 |
261.747,63 |
51,3 |
13.Podatek od środków transportowych |
60.000 |
34.284,00 |
57,1 |
14.Podatek w form. karty podatkowej |
1.000 |
- |
|
15.Podatek od spadków i darowizn |
2.500 |
3.537,00 |
141,5 |
16.Odsetki od nieterminowych płatności |
1.500 |
2.364,36 |
157,6 |
17.Opłata skarbowa |
20.000 |
8,524,60 |
42,6 |
18.Podatek od czynności cywilno-praw |
38.000 |
37.846,00 |
99,6 |
19.Wpływy z opłat za zezwolenie na sprzedaż alkoholu |
44.000 |
7.681,49 |
85,6 |
20.Odsetki od środków na rachunkach |
12.463 |
10.779,09 |
86,5 |
21.Wpływy różnych opłat i dochodów |
1.000 |
1.927,02 |
|
22.Wpływy z wpłat – zwroty alimentów |
- |
455,86 |
|
Podliczenie |
1.473.904 |
851.593,14 |
57,7 |
II. Udziały we wpływach z podatków dochodowych od osób fizycznych i prawnych – plan 1.195.000, wykonanie 566.002,24, co stanowi 47.4 % planu.
1. Udziały w podatku dochodowym
od osób fizycznych[U1] 1.192.798 554.312,00 46,5
2. Udziały w podatku dochodowym
od osób prawnych 2.202 11.690,24 530,8
III. Subwencja ogólna
Plan - 5.527.537,00, wykonanie 3.180.924,00, co stanowi 29,4 % dochodów ogółem.
- część wyrównawcza - 1.912.201,00 956.100,00 50,00 %
z tego: podstawowa - 1.501.456,00 750.728,00 50,00 %
uzupełniająca - 410.745,00 205.372,00 50,00 %
- część oświatowa - 3.615.336,00 2.224.824,00 61,54 %
IV. Dotacje z budżetu państwa i budżetów innych jst na realizację zadań bieżących
Na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej[U2]
Plan Wykonanie %
1.Zwrot części podatku akcyz. 147.156 147.155,67 99,9
2.Na utrzymanie administracji 69.500 36.900,00 53,1
3.Świadczenia rodzinne 1.829.000 814.758,00 44,5
4.Prowadzenie rejestru wyborców 696 348,00 49,9
5.Na ubezpieczenia zdrowotne 6.000 3.143,00 56,8
7.Zasiłki i pomoc w naturze 51.000 27.478,00 53,8
Podliczenie: 2.103.352 1.029.782,67 48,9
Dotacje na zadania własne[U3]
8.Dofinansowanie pracodawcom
do kosztów przygotowania zawod. 121.651 121.651,00 100,0
9. Na naukę języka angielskiego 3.290 2.468,00 75,0
w kl. I szkoły podstawowej
10. Zasiłki i pomoc w naturze [U4]154.000 71.967,00 46,7
11. Utrzymanie Ośrodka Pomocy 59.962 33.596,00 56,0
12. Na dożywianie [U5] 69.000 47.060,00 68,2
13. Na pomoc materialną uczniom 86.138 86.138,00 100,0
14. Dofinansowanie własnych zadań
gminy z różnych
źródeł (darowizny dla szkół[U7]) 6.100 6.543,95 107,2
Podliczenie 500.141 369.423,95 73,8
Ogółem dotacje celowe 2.603.493 1.399.206,62 53,7
Dochody budżetu gminy zaniżono z tytułu obniżenia górnych stawek podatków na kwotę: 286.921,87 - 2,66 % budżetu.
z tego: w podatku rolnym 140.360,64 - 1,30 % budżetu,
w podatku od nieruchomości 115.844,23 - 1,07 % budżetu,
w podatku od środków
transportowych 30.717,00 - 0,28 % budżetu.
Skutki [U8]udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień w podatkach stanowią kwotę 1.472,00 zł
dotyczyły: podatku rolnego - 1.311,00 zł
podatku od nieruchomości - 161,00 zł.
Istotny wpływ na wykonanie dochodów mają nieterminowe płatności zobowiązań podatkowych- zaległości
Zaległości na dzień 30.06.2007 r. na dzień 30.06.2008 r.
1. za pobór wody i oczyszczanie
ścieków 34.625,79 47.925,58
2. w podatku rolnym 17.010,92 22.121,60
3. w podatku od nieruchomości 15.558,05 23.182,67
4. w podatku od środków transport. 3.513,00 0,00
5. w podatku leśnym 318,20 351,00
6. za czynsze i wieczyste użytkowanie 5.735,61 4.101,06
Podliczenie 76.761,57 97.881,81
Stanowią 0,9 % planowanych dochodów budżetowych.
Wydatki
Zaplanowane w budżecie wydatki w kwocie 10.770.354 zł zrealizowano w wysokości 5.425.379,28 zł, co stanowi 50,37 %, które zrealizowano następująco:
Plan Wykonanie %
1. Wydatki majątkowe 1.282.301,00 610.663,72 47,62
2. Wydatki bieżące 9.488.053,00 4.814.715,56 50,74
I. Wydatki majątkowe-inwestycyjne wg źródeł finansowania
Lp |
Nazwa zadania inwestycyjnego |
Ogółem wydatki |
|
|
|
|||
Środki z budżetu |
wpłaty ludności |
|
|
|||||
1. |
Przyłącza wodociągowe na terenie gminy |
58.220,22 |
34.720,22 |
23.500,00 |
|
|
||
2. |
Opracowanie dokumentacji na budowę dróg na terenie gminny |
10.700,00 |
10.700,00 |
- |
|
|
||
3. |
Budowa chodników ulicznych |
35.278,53 |
35.278,53 |
- |
|
|||
4. |
Zakup koparko-ładowarki |
264.740,00 |
264.740,00 |
|
||||
5. |
Remont równiarki |
143.960,00 |
143.960,00 |
- |
|
|
||
6. |
Remont budynku garażu z warsztatem |
4.490,00 |
4.490,00 |
- |
|
|
||
7. |
Wykup gruntów-regulacja stanu prawnego pod drogi gminne i wiaty przystankowe oraz chodniki |
11.219,92 |
11.219,92 |
|
|
|
||
8. |
Wymiana okien w budynku Urzędu Gminy |
57.555,04 |
57.555,04 |
|
|
|
||
9. |
Budowa przepompowni ścieków w Bartniczce wykonanie |
5.081,38 |
5.081,38 |
|
|
|
||
10. |
Budowa nowych punktów świetlnych |
4.113,63 |
4.113,63 |
|
|
|
||
11. |
Remonty świetlic wiejskich |
15.305,00 |
15.305,00 |
|
|
|
||
|
Podliczenie |
610.663,72 |
587.163,72 |
23.500,00 |
|
|
||
Efekt rzeczowy
1. Przyłącza wodociągowe: wykonano 13 przyłączy, długość sieci 1.990 m długości nitki o różnych przekrojach na łączną kwotę 58.220,22 zł jako realizacja wniosków mieszkańców i radnych.
Na cele przygotowania inwestycji wodociągowych oraz budowy sieci wodociągowych oraz budowy sieci wodociągowych poniesiono wydatki w rozbiciu na miejscowości jakich dotyczą:
- Świerczynki - 12.872,67 zł
- Koziary - 988,20 zł
- Grążawy - 7.199,99 zł
- Nowe Świerczyny - 3.750,00 zł
- Radoszki - 7.247,18 zł
- Długi Most - 17.590,40 zł
- Igliczyzna - 3.750,00 zł
- Bartniczka - 4.833,78 zł
Wydatki dotyczące miejscowości Nowe Świerczyny oraz Igliczyzna obejmują kwoty wydatkowane na przygotowanie inwestycji do wdrożenia, a dokładnie dotyczą sporządzenia map sytuacyjnych niezbędnych przy realizacji inwestycji w postaci budowy sieci wodociągowej.
2. Opracowanie dokumentacji na budowę dróg 10.700 zł. w miejscowościach:
- Jastrzębie w kierunku Komorowa - dokładnie Jastrzębie-Skrobacja,
- Nowe Świerczyny w kierunku Szczuki,
- Świerczynki-Koziary,
- Śtare Świerczyny-Belford
3. Budowa chodników ulicznych -zakup kostki, krawężników – 35.278,53 zł.
4. Zakupiono koparko-ładowarkę 264.740 zł.
5. Przeprowadzono remont równiarki koszt- 143.960 zł.
6. Remont dachu na budynku garażu z warsztatem w Bartniczce 4.490 zł.
7. Wykup gruntów-regulacja stanu prawnego pod drogi gminne i wiaty przystankowe oraz chodniki w miejscowości Łaszewo i wydzielenie działek pod poszerzoną drogę w Igliczyźnie 11.219,92 zł.
8. Wymiana okien w budynku Urzędu Gminy – koszt 57.555,04 zł .
9. Modernizacja przepompowni ścieków w Radoszkach oraz wykonanie jednego przyłącza kanalizacyjnego w Bartniczce na łączna kwotę – 5.081,38 zł.
10. Budowa nowych punktów świetlnych w miejscowości Sokołowo- 4.113,63 zł.
11. Remonty dachów świetlic wiejskich – w miejscowości:
- Stare Świerczyny 7.666 zł.,
- Saminie 1.629 zł,
- Łaszewie 6.011 zł.
II. Wydatki bieżące stanowią 88,4 % ogólnej wartości wydatków budżetowych.
Plan 9.488.053 zł, wykonanie 4.814.715,56 zł.
Wydatki realizowano w podziale na działy, rozdziały, wg klasyfikacji budżetowej.
- Rolnictwo i łowiectwo
Wydatki stanowią 3,1 % ogólnej wartości wydatków budżetowych;
a) Izby Rolnicze - plan 6.820 zł, wydatkowano 0 zł - w wysokości 2% zainkasowanego podatku rolnego. Plan zrealizowano 0 %.
b) Pozostała działalność – plan 147.156 zł, wydatkowano 147.155,67 zł, plan wydatków zrealizowano w 100 %. Rozdział obejmuje wydatki związane ze zwrotem części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystanego do produkcji rolnej.
- Leśnictwo
Wydatki stanowią 0,01 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Plan 1.000 zł, wydatkowano 600 zł. Plan zrealizowano w 60 %.Wydatki w rozdziale dotyczą zakupu sadzonek krzewów dla Szkoły Podstawowej w Świerczynach Nowych.
- Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę
Wydatki stanowią 3,1 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Plan 273.820 zł, wydatkowano 150.003,05 zł, plan zrealizowano w 54,8 %.
W rozdziale rozlicza się utrzymanie 2 hydroforni z siecią wodociągową.
Utrzymanie:
- hydroforni w Grążawach 64.728,20 zł
- hydroforni w Radoszkach 37.390,82 zł
w tym:
- płace i pochodne od wynagrodzeń 51.821,61 zł
- energia elektryczna 34.421,51 zł
- dozór techniczny 1.126,35 zł
- materiały remontowe 2.576,20 zł
Zakup wody dla mieszkańców wsi: Gołkówko i Igliczyzna 4.944,88 zł
Opłata za korzystanie ze środowiska 6.802,00 zł
Badanie wody, analizy chemiczne 2.346,76 zł
Pozostałe wydatki związane z rolnictwem (zatrudnienie
pracownika do obrotu ziemią) 27.967,03 zł
Podatek VAT wyodrębniony w celu rozliczenia między okresami
rozliczeniowymi – faktury dotyczące zakupu energii elektrycznej
oraz materiałów niezbędnych do usuwania awarii 4.912,06 zł
Opieka weterynaryjna nad bezdomnymi psami 911,30 zł
4. Transport i łączność
Wydatki stanowią 3,7 % budżetu z 2008 roku, zaplanowano 273.660 zł, wydatkowano 179.054,77 zł, realizując tym samym plan w 65,4 %.
Płace i pochodne od wynagrodzeń - 73.402,11 zł
Materiały biurowe, delegacje, ryczałty, ekwiwalent za
odzież, rozmowy telefoniczne - 4.718,99 zł
Wpłaty na rzecz PFRON - 6.072,00 zł
Umowa zlecenie – remont drogi gminnej - 4.717,00 zł
Opłata roczna za umieszczenie w pasie drogowym urządzeń
infrastruktury technicznej - 2.452,28 zł
Koszty transportu równiarki do remontu - 2.342,40 zł
Odśnieżanie dróg - 6.036,90 zł
Kurs operatora koparko-ładowarki (2 osoby) - 4.800,00 zł
OC koparko-ładowarki, przegląd techniczny przyczepy
Ciągnikowej – 441,00 zł
Transport szlaki – 436,76 zł
Usługi geodezyjne, wycena nieruchomości, zakup oraz
wznowienie znaków granicznych - 3.460,97 zł
Ogrodzenie wiaty autobusowej Świerczyny Nowe – 381,62 zł
Na utrzymanie sprzętu gminnego wykorzystanego do
napraw dróg wydatkowano - 21.402,53 zł
- olej napędowy: 2.988 l, na kwotę 13.259,22 zł
- etylina 95 Pb: 60 l, na kwotę 224,85 zł
- części zamienne do bieżących remontów sprzętu
mechanicznego na kwotę 7.918,46 zł
Zakup wiertarki, myjki ciśnieniowej, wiertarko-wkrętarki - 2.904,51 zł
Zakup emulsji asfaltowej, kamienia polnego – klińca oraz szlaki
do remontu dróg gminnych - 47.085,12 zł
Do prac na drogach zatrudniono 5 osób w ramach prac publicznych. Wynagrodzenie pracowników jest refundowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Brodnicy.
5. Gospodarka Mieszkaniowa
Wydatki stanowią 0,1 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Na wydatki związane z utrzymaniem budynków mieszkalnych zaplanowano 14.000 zł, wydatkowano 5.135,66 zł, plan wydatków budżetowych zrealizowano w 36,7 %.
Zarządzanie nieruchomością to wydatek na kwotę 2.100 zł. Na określenie wartości rynkowej nieruchomości oraz znaki opłaty sądowej wydatkowano 548 zł. Za projekt dotyczący zmiany użytkowania budynku w Gutowie zapłacono 400 zł. Na usługę asenizacyjną w budynku komunalnym w Łaszewie wydano 300 zł, usługę kominiarską w budynku w Gutowie – 510 zł.
Na remont budynku mieszkalnego w Grążawach wydatkowano 396,10 zł. Zakupiono piec do budynku mieszkalnego w Łaszenie za kwotę 191,50 zł. Na energię elektryczną (oświetlenie klatek schodowych w Gutowie) wydano 690,06 zł.
6. Działalność usługowa
Wydatki stanowią 0,3 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Plan – 30.000 zł, wydatkowano 13.500 zł. Plan zrealizowano w 45 %. Wydzielenie działki to wydatek na kwotę 1.300 zł. Na projekt dotyczący zaopatrzenia gminy w energię elektryczną oraz paliwo gazowe wydatkowano 12.200 zł.
7. Administracja Publiczna
Udział wydatków w budżecie wynosi 11,3 %, plan 1.008.330 zł, wydatkowano 539.948,08 zł, plan zrealizowano w 53,5 %.
W tym dziale ujęte są następujące rozdziały :
plan wykonanie
Urząd Wojewódzki 69.500 zł 36.900,00 zł
Rada Gminy 89.050 zł 46.187,11zł
Urząd Gminy 849.780 zł 456.860,97 zł
Rozdział „Urząd Wojewódzki” występuje z tytułu finansowania utrzymania części etatów pracowników administracji .
W rozdziale „ Rada Gminy” poniesiono następujące wydatki:
- płace i pochodne od wynagrodzeń - 22.171,10 zł
- diety radnych i Przewodniczącego RG - 20.250,00 zł
- zakup materiałów, rozmowy telefoniczne - 3.766,01 zł
- artykuł w prasie – reklama gminy - 600,00 zł
Rozdział „Urząd Gminy” obejmuje finansowanie utrzymania obiektu administracyjnego wraz z zatrudnieniem pracowników.
Istotne pozycje wydatków to:
- płace i pochodne od wynagrodzeń - 345.327,81 zł
- remont budynku UG - 44.304,45 zł
- zakup materiałów, w tym : mat. biurowych, prenumerata
dzienników urzędowych, prasy, książek, środków
czystości, herbaty - 13.483,72 zł
- energia elektryczna - 2.942,50 zł
- przesyłki pocztowe, nadzór informatyczny, prowizje bankowe,
rozmowy telefoniczne, wywóz zanieczyszczeń, ekwiwalent
za odzież, ubezpieczenie sprzętu elektronicznego, naprawa
kserokopiarki, abonament za domenę - 20.179,71 zł
- zakup dwóch zestawów (komputer wraz z drukarką), - 5.316,00 zł
- zakup oprogramowania komputerowego, licencji oraz
podpisów elektronicznych - 5.958,09 zł
- zakup tablic informacyjnych do budynku UG - 5.069,25 zł
- zakup ekspresu do kawy, czajnika - 758,50 zł
- szkolenia pracowników, delegacje i ryczałty pracownicze - 6.602,94 zł
- diety oraz prowizja sołtysów za inkaso należności
podatkowych - 6.918,00 zł
8. Urzędy Naczelnych Organów Władzy Państwowej, Kontroli i Ochrony
Prawa oraz Sądownictwa
Wydatki stanowią 0,01 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Plan 696 zł, wydatkowano 347,95 zł, plan zrealizowano w 50 %.
Wydatki poniesiono w związku z prowadzeniem „Rejestru wyborców”.
9. Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Przeciwpożarowa
Udział wydatków w budżecie wynosi 0,6 %, plan 73.080 zł, realizacja 29.493,39 zł, plan zrealizowano w 40,4 %.
a) Finansowano utrzymanie pięciu jednostek OSP:
- Bartniczka - 1.325,39 zł (paliwo, energia elektryczna, posiłki – Dzień Strażaka);
- Grążawy - 16.132,00 zł (wynagrodzenie konserwatora OSP, paliwo, energia elektryczna, części mechaniczne, rozmowy telefoniczne, ubezpieczenie OC pojazdu, posiłki – Dzień Strażaka, odzież OSP, orzeczenie uszczerbkowe, materiały remontowo-budowlane);
- Świerczyny Nowe - 5.908,48 zł (energia elektryczna, posiłki – Dzień Strażaka, roboty ciesielskie);
- Łaszewo - 1.799,95 zł (energia elektryczna, posiłki – Dzień Strażaka, ogrzewacz wody);
- Jastrzębie - 1.885,05 zł (paliwo, energia elektryczna, przegląd pojazdu, posiłki – Dzień Strażaka);
- wynagrodzenie z pochodnymi Komendanta - 2.265,98 zł.
b) Dział ten obejmuje również wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym – wydatkowano 176,54 zł na publikację książkową.
10. Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem
Wydatki stanowią 0,1 % całkowitej wartości wydatków budżetowych, plan 4.000 zł, wydatkowano 3.841,00 zł, plan zrealizowano w 96 %.
Na materiały biurowe wydatkowano 1.416 zł, usługi pocztowe 711,60 zł. Zakupiono program komputerowy EGRUN za kwotę 1.300 zł. Nakazy płatnicze dostarczyła podatnikom osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenie – wydatkowano na ten cel 413,40 zł.
11. Obsługa długu publicznego
Wydatki rozdziału stanowią 0,2 % ogólnej wartości wydatków bieżących 2008 roku. Plan wynosi 22.000 zł , wydatkowano 8.789,62 zł, plan został zrealizowany w 40 %. Środki przeznaczono na spłatę odsetek od:
- pożyczki z WFOŚiGW w Toruniu – 4.921,55 zł
- kredytu bankowego - 3.868,07 zł.
12. Oświata i Wychowanie
Wydatki stanowią 46,7 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Zaplanowano 4.403.407 zł, wydatkowano 2.242.418,70 zł, plan zrealizowano w 50,9 %. Wydatki dotyczą następujących działów:
- szkoły podstawowe - 1.285.362,66 zł - oddziały klas „O” - 113.370,55 zł - gimnazja - 652.752,93 zł
- dowożenie dzieci -132.255,97 zł
- pozostała działalność - 20.000,00 zł
- dokształcanie i doskonalenie nauczycieli - 2.560,00 zł
- administracja - 36.116,59 zł
Wydatki rozdysponowano dla 2 szkół podstawowych, 3-klasowy oddział filialny, gimnazjum i 6-cio klasową niepubliczną szkołę podstawową w Grążawach.
Do szkół podstawowych uczęszcza 322 uczniów, a do gimnazjum 220 uczniów.
Do 4 oddziałów „0” uczęszcza 48 dzieci.
W ww. jednostkach zatrudnia się nauczycieli w wymiarze 53,43 etatu.
Obsługę finansową prowadzi 2 pracowników, 3 pracowników administracyjnych, utrzymaniem obiektów zajmują się pracownicy obsługi w wymiarze 15,5 etatu.
1) Wynagrodzenia i pochodne z odpisem na Zakładowy Fundusz
Świadczeń Socjalnych - 1.669.221,62 zł
2) Dotacja dla niepublicznej Szkoły Podstawowej w Grążawach - 141.444,30 zł
3) Wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń:
dodatki mieszkaniowe i wiejskie, świadczenia rzeczowe wynikające
z przepisów dotyczących BHP - 73.840,00 zł
4) Wynagrodzenia za prace zlecone - 1.967,00 zł
5) Zakup materiałów i wyposażenia - 145.972,22 zł
w tym:
- opał (olej opałowy dla SP Radoszki – 70.781,09 zł, 63 tony węgla, 11 ton miału dla pozostałych szkół – 33.465,42 zł) - 104.246,51 zł
- SP Świerczyny Nowe: kserokopiarka, UPS, kosiarka - 4.218,39 zł
- SP Łaszewo: farby – remont korytarzy - 580,22 zł
- SP Radoszki: telewizor, ławki na boisko - 2.789,10 zł
- PG Jastrzębie: płytki, klej, drzwi, grzejniki - 7.012,05 zł
Na potrzeby projektu „ Laboratorium” zakupiono kolumny, mikrofon, mikser, końcówkę mocy - 6.723,00 zł.
- środki czystości, prenumerata, materiały biurowe - 20.402,95 zł
6) Pomoce naukowe - 811,80 zł
7) Energia elektryczna, woda, kanalizacja, gaz - 21.823,98 zł
- szkoły podstawowe - 13.925,13 zł
- gimnazjum - 7.898,85 zł
8) Prace remontowe - 42.212,25 zł
- SP Swierczyny Nowe: wymiana naczynia zbiorczego oraz kotła c.o. - 19.153,95 zł
- SP Radoszki: wymiana okien, naprawa kotła c.o. - 6.907,73 zł
- PG Jastrzębie: wymiana grzejników,
instalacja elektryczna i sanitarna - 2.532,73 zł
Oddział zerowy w Bartnicze: wymiana okien - 6.805,00 zł
9) Usługi zdrowotne – badania okresowe pracowników - 60,00 zł
10) Usługi pozostałe - 124.684,07 zł
w tym:
- dowożenie dzieci do szkół - 113.009,28 zł
- wynajem autobusu - 1.000,00 zł
- abonament za program płacowy - 657,58 zł
- opłaty RTV, usługi kominiarskie, wywóz śmieci, prowizje bankowe,
przegląd gaśnic - 10.017,21 zł
11) Dostęp do sieci internet - 2.066,71 zł
12) Usługi telekomunikacyjne telefonii komórkowej - 366,00 zł
13) Usługi telekomunikacyjne telefonii stacjonarnej - 4.076,24 zł
14) Podróże służbowe krajowe - 4.076,24 zł
15) Ubezpieczenie sal komputerowych - 1.697,00 zł
16) Szkolenia pracownicze - 2.560,00 zł
17) Materiały papiernicze do sprzętu drukarskiego - 417,40 zł
18) Akcesoria komputerowe - 2.569,10 zł
Zestawienie wydatków za 2008 rok
Lp. |
Nazwa szkoły |
Wydatki |
Stan uczniów uczęsz- czających do szkół na dzień 30.06.2008 r. |
1. |
Gimnazjum Jastrzębie |
652.752,93 |
220 |
2. |
SP Świerczyny Nowe |
412.084,85 |
123 |
3. |
SP Łaszewo- filia |
199.527,42 |
27 |
4. |
SP Radoszki |
532.306,09 |
172 |
5. |
Oddziały „O” |
113.370,55 |
48 |
6. |
SP Grążawy |
141.444,30 |
50 |
7. |
Dowożenie uczniów |
132.255,97 |
- |
8. |
Administracja |
36.116,59 |
- |
9. |
Dokszt. i doskon. nauczycieli |
2.560,00 |
- |
10. |
Pozostała działalność |
20.000,00 |
- |
|
Podliczenie |
2.100.974,40 |
640 |
13. Ochrona zdrowia
Wydatki stanowią 0,4 % całkowitej wartości wydatków bieżących.
a) Zwalczanie narkomanii
Plan 7.000 zł, wydatkowano 61,50 zł, plan zrealizowano w 0,9 %.
Środki przeznaczono na nagrody – konkurs o problematyce zdrowotnej.
b) Przeciwdziałanie alkoholizmowi
Plan 37.000 zł, wydatkowano 17.610,24 zł, plan zrealizowano w 47,6 %.
Wydatki rozdziału obejmują:
- diety za udział w posiedzeniu Gminnej Komisji d/s Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - 3.300,00 zł
- składki ZUS i FP od w/w diet - 342,25 zł
- udział dzieci z rodzin z problemami patologicznymi w koloniach – 8.354,00 zł
- wynajem autokaru – wycieczka PG Jastrzębie, biwak - 3.100,00 zł
- nagrody – konkurs profilaktyczny - 198,00 zł
- film, książki – profilaktyka alkoholowa - 594,99 zł
- paliwo – policja. - 1.721,00 zł
14. Opieka społeczna
Wydatki stanowią 23,3 % całkowitej wartości wydatków bieżących.
Plan 2.419.412 zł, wydatkowano kwotę 1.116.811,89 zł, plan został zrealizowany w 46,2 %.
Na wypłatę świadczeń rodzinnych przeznaczono 760.651,00 zł. Wypłaty realizowane są zarówno w formie gotówkowej jak i w formie przelewów bankowych.
Od I-VI 2008 roku wypłacono następujące świadczenia:
ilość kwota
1. zasiłki rodzinne 5.110 308.244 zł
2. dodatki do zasiłku rodzinnego 2.589 271.067 zł
- z tyt. urodzenia dziecka 26 26.000 zł
- z tyt. opieki nad dzieckiem w okresie
korzyst. z urlopu wychowawczego 173 67.227 zł
- z tyt. samotnego wych. dziecka 129 21.930 zł
- z tyt. kształcenia i rehabilitacji
dziecka niepełnosprawnego 240 18.840 zł
- z tyt. rozpoczęcia roku szkolnego 1 100 zł
- z tyt. podjęcia nauki poza miejscem
zamieszkania 853 43.610 zł
- z tyt. wychowywania dziecka w
rodzinie wielodzietnej 1.167 96.360 zł
3. świadczenia opiekuńcze 826 150.340 zł
- zasiłki pielęgnacyjne 734 112.302 zł
- świadczenia pielęgnacyjne 92 38.038 zł
4. jednorazowa zapomoga z tyt. ur. dziecka 31 31.000 zł
5. składki na ubezpieczenia
emerytalno-rentowe 64 6.767 zł
Zaliczka alimentacyjna 63 19.450,00 zł
Składki na ubezpieczenia zdrowotne –opłacane z budżetu państwa
za osoby objęte powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym 3.056,33 zł
Zasiłki i pomoc w naturze 104.778,30 zł
w tym:
- zasiłki stałe 98 świadczeń 27.337,26 zł
- zasiłki okresowe 219 świadczeń 70.781,14 zł
- zasiłki celowe jednorazowe 30 świadczeń 6.659,90 zł
Dodatki mieszkaniowe - wypłacono 88 świadczeń 12.106,00 zł
Dożywiano 203 osoby, wydano 18.704 posiłków w szkołach podstawowych i gimnazjum, wypłacono 14 zasiłków celowych na dożywianie. Łączny koszt dożywiania wynosi 58.360,90 zł.
Zatrudniano 9 osób w wymiarze 40 h/m-c w ramach prac społecznie użytecznych, wynagrodzenie w części refundowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Brodnicy – wydatkowano na ten cel 4.557,60 zł.
Obsługę udzielonej pomocy prowadzi Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, który jest współfinansowany ze środków Wojewody w kwocie 33.596 zł. Wydatkowano 117.487,68 zł, co stanowi 10,5% wartości wydatków budżetowych na pomoc społeczną.
Koszty utrzymania stanowiska d/s świadczeń rodzinnych w okresie I - VI 2008 roku to kwota 29.597,08 zł.
15. Edukacyjna opieka wychowawcza
Wydatki stanowią 1,8 % całkowitej wartości wydatków bieżących 2008 roku. Na pomoc stypendialną oraz inne formy pomocy dla uczniów zaplanowano 86.138 zł, wydatkowano 85.754 zł. Plan zrealizowano w 99,6 %. Pomoc uzyskało 231 uczniów.
16. Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Wydatki stanowią 3,6 % całkowitej wartości wydatków bieżących.
a) Gospodarka ściekowa i ochrona wód
Plan 239.180 zł, wydatkowano 129.783,89 zł, plan zrealizowano w 54,3 %.
W rozdziale rozlicza się konserwację i utrzymanie oczyszczalni ścieków wraz z 21 przepompowniami, przy zatrudnieniu 2,3 etatu obsługi oczyszczalni.
Dominujące pozycje wydatków to:
- płace i pochodne od wynagrodzeń (dwóch pracowników zatrudnionych
w pełnym wymiarze czasu pracy, konserwator 0,33 etatu) - 51.733,27 zł
- energia elektryczna - 45.198,04 zł
- materiały remontowe, naprawa pomp, odpowietrzacza - 12.671,77 zł
- badanie ścieków - 1.394,04 zł
- zakup usług pozostałych: rozmowy telefoniczne, usługi pocztowe,
prenumerata, materiały biurowe, wywóz śmieci - 2.955,23 zł
- Vat – rezerwa na rozliczenia międzyokresowe - 3.998,90 zł
- opłata za korzystanie ze środowiska - 1.825,00 zł
- delegacje i ryczałty pracownicze - 3.695,23 zł
b) Oświetlenie ulic, placów i dróg
Plan 94.200 zł, wydatkowano 43.412,93 zł, plan zrealizowano w 46,1 %.
Zakup energii elektrycznej – oświetlenie uliczne to wydatek na kwotę 37.997,31 zł.
Na konserwację oświetlenia drogowego wydatkowano 5.412,93 zł.
17. Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego
Wydatki stanowią 1,6 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Zabezpieczono w budżecie 186.334 zł, wydatkowano 78.881,20 zł, plan zrealizowano w 42,3 %.
W rozdziale ujęto: Plan Wykonanie
- utrzymanie bibliotek (dotacja) 138.080 zł 43.652,32 zł
- utrzymanie świetlic 26.000 zł 22.485,05 zł
Na terenie gminy funkcjonuje 6 świetlic, w tym punkt informacyjno-doradczy dla rolników w Grążawach.
Świetlica Samin – 3.225,99 zł (krzesła, stoły, energia elektryczna);
Świetlica Igliczyzna – 3.239,68 zł (krzesła, energia elektryczna);
Świetlica Stare Świerczyny – 683,67 zł (energia elektryczna);
Świetlica Nowe Świerczyny – 842,26 zł (ogrzewacz elektryczny,
energia elektryczna);
Świetlica Grążawy – 2.699,51 zł (stoły, energia elektryczna);
Świetlica Radoszki – 293,94 zł (energia elektryczna);
Zakupiono również krzesła i stoły na potrzeby spotkań wiejskich mieszkańców Komorowa (4.000,00 zł) oraz Łaszewa (7.500,00 zł).
Zorganizowano gminny festyn „Noc Świętojańska” - wydatkowano na ten cel 12.743,83 zł.
Od 1 stycznia 2008 r. zaplanowano dotację dla Instytucji Kultury, która jest bieżąco przekazywana i realizowana.
Plan Wykonanie
- utrzymanie bibliotek 138.080 zł 43.652,32 zł
Na terenie gminy funkcjonują 3 biblioteki, obsługiwane przez 2 pracowników.
Płace i pochodne - 37.868,83 zł
Na zakup książek wydatkowano - 2.489,45 zł
Prenumerata, środki czystości, abonament RTV, energia elektryczna, ubezpieczenie komputerów, delegacje, prowizje bankowe - 3.294,04 zł.
18. Kultura Fizyczna i Sport
Wydatki stanowią 0,1 % całkowitej wartości wydatków bieżących. Zaplanowano kwotę 10.000 zł, wydatkowano 5.866,02 zł; plan zrealizowano w 58,7 %.
Finansowano imprezy sportowe młodzieży szkolnej i starszej, nagrody na zawody wędkarskie, turnieje halowej piłki nożnej, tenisa stołowego – na ten cel przeznaczono 4.267,02 zł.
Wynajem hali sportowej to wydatek na kwotę 1.250,00 zł.
Zakupiono sprzęt sportowy do Sali ćwiczeń za 349,00 zł.
Przyjętą nadwyżkę budżetową w kwocie 29.580 wykonano w kwocie 572.346,72 zł., co wynika z faktu wykonania dochodów w 55,5 %, natomiast wydatków w 50,4 %. Zadłużenie gminy na koniec czerwca 2008 r. wynosi 254.404,54 zł.
Realizacja Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
Stan Funduszu na początku roku 35.217,07 zł
Przychody zaplanowano w wysokości 14.782,93 zł wykonano 9.005,00 zł
które uzyskano: z opłat przekazanych z Urzędu Marszałkowskiego 8.648,33 zł
odsetek od środków na koncie 356,67 zł
Rozchody zaplanowano w kwocie 35.000 zł wykonano w kwocie 3.371,65 zł
Zaplanowano wydatki jako dofinansowanie do budowy oczyszczalni
przyzagrodowych –15.000 zł wykonanie 2 szt. 2.514,65 zł
wydatki inwestycyjne: budowa kolektora ściek. 30.000 zł wykonanie 857,00 zł
w miejscowości Bartniczka
Stan środków obrotowych netto na koniec roku 40.850,42 zł
Bartniczka dnia, 20.08 2008 r.
Sporządził:
E. Mówińska-Siuda