Logo BIP

Dziennik zmian - archiwalna wersja artykułu

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Nowych Świerczynach

wykonał: Benedykt Kamiński typ akcji: Dodanie akapitu artykułu


Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Nowych Świerczynach
Nowe Świerczyny

(0-56) 55 002
e-mail:


S T A T U T SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. MIKOŁAJA KOPERNIKA W NOWYCH ŚWIERCZYNACH


Rozdział I


NAZWA I TYP SZKOŁY


§ 1

1. Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Nowych Świerczynach, w dalszej części zwaną szkołą.
2. Siedzibą szkoły jest miejscowość : Nowe Świerczyny.
§ 2
1. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Grążawy.
2. Bezpośredni nadzór nad działalnością dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą szkoły pełni Kurator Oświaty.
§ 3
1. Cykl kształcenia wynosi w szkole 6 lat.
2. Nauka w szkole jest obowiązkowa i bezpłatna.
3. Szkoła jest instytucją publiczną, kształcącą i wychowującą w oparciu o zatwierdzone programy dydaktyczne i wychowawcze, społecznie akceptowany system wartości, tradycje narodu polskiego i ogólnoludzkie normy moralne.
Szkoła kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka , Konwencji Praw Dziecka.


Rozdział II


CELE I ZADANIA SZKOŁY


§ 4
1. Szkoła zapewnia wszystkim uczniom jednolite podstawowe wykształcenie, stanowiące podbudowę do dalszej edukacji ogólnej.
2. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wprowadzając je w życie społeczne ,a w szczególności :
1) Prowadzi dziecko do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych , posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków społecznego współżycia.
2) Rozwija poznawcze możliwości uczniów , tak aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata.
3) Rozwija i przekształca spontaniczną motywację poznawczą w motywację świadomą, przygotowuje do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego.
4) Rozbudza i rozwija wrażliwość estetyczną i moralną dziecka oraz jego indywidualne zdolności twórcze.
5) Umacnia wiarę dziecka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów.
6) Rozwija zdolność odróżniania świata rzeczywistego od wyobrażonego oraz postaci historycznych od fantastycznych.
7) Kształtuje potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną, wyrabia czujność wobec zagrożenia dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego.
8) Rozwija umiejętności dziecka poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego jego doświadczeniu.
9) Wzmacnia poczucie tożsamości kulturowej, historycznej , etnicznej i narodowej.
10) Stwarza warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej , muzycznej , ruchowej.
11) Zapewnia warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań pro zdrowotnych.
12) Zapewnia opiekę i wspomaga rozwój dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku w poczuciu więzi z rodziną.
13) Uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka i troszczy się o zapewnienie mu równych szans.
14) Stwarza warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie.
15) Stwarza warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych dzieci.
§ 5
1. Szkoła uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci organizuje naukę religii/ etyki na życzenie rodziców w ramach zajęć organizowanych w szkole, na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
§ 6
1. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo oraz realizuje zasady promocji i ochrony zdrowia poprzez:
1) pełną opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych , nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
2) nauczyciel ( opiekunowie i kierownik) sprawuje opiekę nad uczniami poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek, biwaków rajdów, imprez pozaszkolnych,
3) uczniowie podczas przerw międzylekcyjnych, przed i po zakończeniu zajęć w szkole otoczeni są opieką przez nauczycieli dyżurujących zgodnie z „Regulaminem dyżurów nauczycielskich” uchwalonym przez
Radę Pedagogiczną,
4) opiekę nad uczniem klasy pierwszej, jeśli dziecko nie ukończyło 7 roku życia, do chwili odebrania go przez rodziców ( opiekunów),
5) zapewnienie uczniom odpowiednich warunków zapewniających zdrowie i higienę pracy,
6) realizację zadań w ramach edukacji prozdrowotnej i ekologicznej,
7) podawanie gorącego napoju uczniom w okresie jesienno- zimowym.
Wysokość opłat ustala dyrektor szkoły z radą rodziców.
§ 7
1. Szkoła posiada wewnątrzszkolny system oceniania uchwalony przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§ 8
1. Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną na
na podstawie odrębnych przepisów.
§ 9
1. Szkoła organizuje zajęcia dodatkowe – w miarę posiadanych środków finansowych – z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów: koła zainteresowań , koła przedmiotowe, zajęcia sportowe, muzyczne, plastyczne , udział w pracach organizacji szkolnych.
Zasady organizacji zajęć określają odrębne przepisy.
2. Szkoła organizuje – w miarę posiadanych środków finansowych – realizację indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w trybie indywidualnym, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 10

1. Szkoła umożliwia kształcenie i wychowanie uczniom niepełnosprawnym poprzez organizację zajęć w systemie indywidualnym i zindywidualizowanym.
2. Kształcenie i wychowanie w systemie indywidualnym i zindywidualizowanym oraz przy zmianie kształcenia na specjalne – odbywają się zgodnie z odrębnymi przepisami.
W szkole mogą uczyć się uczniowie, którym zmieniono system kształcenia na specjalny w sytuacji, gdy rodzice(opiekunowie) ucznia nie wyrażą zgody na przeniesienie córki (syna) do szkoły podstawowej specjalnej.
3. Szkoła daje możliwość wydłużenia okresu nauki uczniom niepełnosprawnym na każdym etapie edukacyjnym co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych.
Wydłużenie okresu nauki może nastąpić na wniosek lub za zgodą rodziców (prawnych opiekunów).

Zasady wydłużania okresu nauki:
- stan zdrowia ucznia,
- potrzeby edukacyjne ucznia wynikające z ograniczonych możliwości percepcyjnych lub nieharmonijnego tempa rozwoju,
- potrzeby wyrównywania skutków niepowodzeń szkolnych.
4. Na zajęciach nauczania indywidualnego realizuje się program dostosowany do możliwości i potrzeb dziecka.
5. Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze organizuje się dla uczniów ze środowisk nie wydolnych wychowawczo lub dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w opanowaniu programów obowiązkowych z przedmiotów nauczania.
6. Zajęcia te prowadzone są przez nauczyciela właściwego przedmiotu obowiązkowego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
7. Uczniowie z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządu ruchu, słuchu i wzroku otoczeni będą indywidualną opieką nauczycieli.
8. Uczniom mającym szczególnie trudne warunki rodzinne i losowe ustalona może być pomoc materialna.
9. Formy i zasady udzielania pomocy materialnej uzależnione są od możliwości finansowych szkoły. Szkoła w tym zakresie współdziałania z odpowiednimi organami i instytucjami.
10. Tryb przyznawania pomocy, o której mowa w ust.9, ustala wspólnie komisja powołana przez dyrektora szkoły, założenia z przedstawicieli Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej.
11. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą, który będzie opiekował się tym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
12. Rodzice i uczniowie mają prawo wnioskować do dyrektora szkoły o powołanie na wychowawcę wskazanego przez siebie nauczyciela bądź powierzy zadania wychowawcy.
13. W przypadku nieuwzględnienia wniosku, o którym mowa w ust. 13 dyrektor szkoły powinien w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku przekazać wnioskodawcy pisemną odpowiedź z uzasadnieniem swojej decyzji.
§ 11
1. Szkoła organizuje pomoc dzieciom i rodzicom poprzez współdziałanie z:
1) poradnią psychologiczno- pedagogiczną
2) instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczna pomoc.
2. Wniosek o pomoc dla uczniów do w/w poradni i instytucji kieruje rodzic , uczeń, nauczyciel za zgodą rodzica ucznia. Wyniki badań są przekazywane do szkoły ucznia również za zgodą rodzica.
3. Szkoła organizuje wczesne wspomaganie rozwoju ucznia mające na celu stymulowanie jego rozwoju psychofizycznego.
4. Koordynatorem działań w szkole z zakresu opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest pedagog szkolny.
§ 12
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Formy tego współdziałania uwzględniają prawo rodziców, wynikające z przepisów oświatowych, w tym m.in. do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno- wychowawczych w danej klasie i szkole;
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów;
3) znajomości wymagań edukacyjnych i sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych swoich dzieci:
4) uzyskania w każdym w czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
5) uzyskania informacji i porad dotyczących wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;
6) wyrażenia i przekazywania opinii na temat wszystkich spraw dotyczących szkoły.
3. Szkoła organizuje 3 razy w roku szkolnym spotkania z rodzicami danej klasy
w celu przede wszystkim: wzajemnego współdziałania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki dzieci, pedagogizacji rodziców, informowaniu o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
§ 13
1. Szkoła posiada program wychowawczy i program profilaktyki uchwalony przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.


Rozdział III


ORGANY SZKOŁY


§ 14
1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły:
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców;
4) samorząd uczniowski.
§ 15
1. Zadania i kompetencje dyrektora szkoły wynikają z Karty Nauczyciela, ustawy o systemie Oświaty, Podstaw Programowych kształcenia ogólnego , a w szczególności:
1) Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
2) Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3) Sprawuje nadzór nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
4) Realizuje uchwały rady pedagogicznej w ramach ich kompetencji.
5) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykorzystanie.
6) Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
7) Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
b) przyznawania nagrody dyrektora oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
8) Organizuje i nadzoruje kancelarię szkolną.
9) Egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i nauczycieli ustaleń statutu szkoły, regulaminów i innych przepisów prawa szkolnego.
10) Występuje do organów pozaszkolnych z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień nauczycieli i pracowników szkoły.
11) W czasie nieobecności dyrektora jego niektóre, ustalone obowiązki pełni wyznaczony przez niego nauczyciel.
§ 16
1. W szkole działa rada pedagogiczna , która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań, dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole bez względu na wymiar czasu pracy.
3. W zebraniach rady pedagogicznej mogą też brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły:
1) zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb,
2) zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego rady, organu prowadzącego szkołę lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
5. Przewodniczący prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
6. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
7. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności :
1) zatwierdzanie planów pracy i programu szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
3) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) ustalanie regulaminu swej działalności, zebrania rady są protokołowane,
6) uchwalanie statutu szkoły i aneksów do niego,
7) uchwalanie zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
8) uchwalanie programu wychowawczego, programu profilaktycznego szkoły po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
8. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
9. Uchwały rady pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków rady.
10. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
11. Rada może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły , jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole.
12. Z własnej inicjatywy rada ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskiem do dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę w prawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
13. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej tematów, które mogą naruszyć dopiero osobiste uczniów lub rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
14. Tryb opiniowania: w formie głosowania większością głosów w obecności 2/3 członków rady.
§ 17
1. W szkole działa rada rodziców reprezentująca rodziców uczniów.
2. Wybór członków rady rodziców dokonywany jest na ogólnym zebraniu rodziców w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej 50% rodziców.
3. Członkowie rady rodziców dokonują wyboru spośród siebie jej przewodniczącego.
4. Kadencja rady rodziców trwa 3 lata. Dopuszcza się corocznie zmianę 1/3 jej składu.
5. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności , który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. Zebrania rady rodziców są protokołowane.
6. W posiedzeniach rady rodziców mogą brać udział z głosem doradczym dyrektor szkoły lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady.
7. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej lub dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
8. W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł.
§ 18
1. Samorząd uczniowski , zwany dalej „ samorządem” , tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Uczniowie mają prawo wyboru zarządu samorządu uczniowskiego, który jest ich jedynym reprezentantem.
3. Zasady wybierania i działania samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
4. Samorząd może przedstawić dyrektorowi, radzie pedagogicznej oraz radzie rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów , takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania z jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym , a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
4) prawo do wydawania i redagowania gazetki szkolnej ,
5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi , w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
7) prawo do opiniowania szkolnego programu wychowawczego i systemu oceniania.
8) prawo opiniowania pracy nauczyciela
9) W szkole działa sąd koleżeński w składzie : przewodniczący samorządu uczniowskiego, przewodniczący danej klasy, opiekun samorządu uczniowskiego .
W przypadku zaistnienia sporu między uczniami , mogą oni wnioskować na piśmie do sądu koleżeńskiego.
Sąd koleżeński ( bez uczestnictwa zainteresowanych stron) bada sprawę i przyjmuje jednoznaczne stanowisko, a następnie w ciągu 7 dni informuje wnioskodawcę.
§ 19
1. Za właściwe współdziałanie i przepływ informacji o podejmowanych przez poszczególne organa szkoły ustaleniach i wnioskach odpowiedzialni są: dyrektor szkoły, przewodnicząca rady rodziców, opiekun samorządu uczniowskiego i przewodniczącego samorządu uczniowskiego.
2. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych szkoły:
1) Spory między uczniem ,a uczniem rozwiązuje wychowawca bądź sąd koleżeński.
2) Spory między uczniem, a nauczycielem rozwiązuje zainteresowany nauczyciel, a w szczególnych wypadkach dyrektor szkoły.
3) Spory między nauczycielem , a nauczycielem rozwiązują zainteresowane strony a w szczególności rada pedagogiczna.
4) Spory między rodzicem, a nauczycielem rozwiązuje dyrektor szkoły.


Rozdział IV


ORGANIZACJA SZKOŁY


§ 20
1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 21
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku.
2. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z dyrektorem , ogólną liczbę zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określających organizację stałych zajęć edukacyjnych.
§ 22
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym etapie kształcenia danego roku szkolnego realizują zajęcia edukacyjne obowiązkowe, określone planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy: dopuszczonych do użytku szkolnego przez MEN lub autorskich, zatwierdzonych przez radę pedagogiczną.
2. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach , dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń , w tym laboratoryjnych z zastrzeżeniem ust. 4.
3. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń , w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
4. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w
w ust. 4, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
5. W szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.
§ 23
1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut .W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
2. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w ust.1.
3. Niektóre zajęcia obowiązkowe np. zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze i nadobowiązkowe np. koła zainteresowań, mogą być przeprowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych i międzyklasowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
4. Zajęcia , o których mowa w ust.1 są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.
5. Liczbę uczestników gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej do grup, określają odrębne przepisy.
§ 24
1. W szkole może być prowadzony oddział przedszkolny, realizujący program wychowania przedszkolnego.
2. Dzienny czas pracy w oddziale przedszkolnym wynosi co najmniej 5 godzin.
3. Terminy przerw w pracy oddziału przedszkolnego określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
4. Oddział przedszkolny realizuje następujące cele i zadania:
1) wspomaga indywidualny rozwój dziecka,
2) sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości,
3) współdziała z rodziną pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej,
4) umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej, językowej i religijnej,
5) udziela dzieciom pomocy pedagogicznej i psychologicznej,
6) organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi.
5. Stałą opiekę nad dziećmi w oddziale i poza jego miejscem sprawuje nauczyciel.
6. Dziecko do oddziału przyprowadzają i odbierają rodzice ( opiekunowie).
7. Rodzice współdziałają z nauczycielem w sprawach wychowania i kształcenia.
8. Rodzice mają prawo do:
1) znajomości zadań wynikających z planu miesięcznego oddziału,
2) uzyskania rzetelnych informacji na temat swego dziecka, jego zachowania i rozwoju.
9. Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25 .
10. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wyrównawczą i opiekuńczą.
Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki swojej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
11.Nauczyciel prowadzi dokumentację zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami.
12.Do oddziału przyjmowane są dzieci 6-letnie, a w przypadku wolnych miejsc
dzieci 5 letnie.
§ 25
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać : uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwić:
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
2) korzystanie ze zbiorów w kąciku czytelniczym i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów,
4) godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu,
5) za pracę biblioteki szkolnej odpowiada przed dyrektorem szkoły nauczyciel – bibliotekarz
6) wymiar czasu pracy nauczyciela – bibliotekarza określają odrębne przepisy.
4. Do zadań nauczyciela – bibliotekarza należy:
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
2) wypożyczanie zbiorów poza bibliotekę oraz do korzystania w kąciku czytelniczym,
3) opieka nad uczniami korzystającymi ze zbiorów w kąciku czytelniczym,
4) prowadzenie działalności popularyzacji wiedzą pedagogiczną wśród nauczycieli i rodziców,
5) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
6) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
7) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
8) prowadzenie różnych form wizualnej propagandy książki i czytelnictwa,
9) opracowywanie rocznego planu działalności biblioteki w zakresie gromadzenia zbiorów , działalności informacyjnej, lekcji bibliotecznych, imprez czytelniczych,
10) informowanie uczniów, nauczycieli i rodziców o stanie czytelnictwa poprzez przygotowywanie analiz czytelnictwa na użytek wewnętrzny.
5. Nauczyciel współpracuje z innymi bibliotekami szkolnymi oraz z Biblioteką Gminną w Jastrzębiu w ramach m.in. wymiany książek i innych źródeł informacji, organizacji imprez kulturalno-społecznych, konkursów.
§ 26
1. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą z poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcącym nauczycieli lub szkołą wyższą.


Rozdział V


NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY


§ 27
1. W szkole zatrudnienie są nauczyciele i pracownicy obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.
§ 28
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
2. Nauczyciel realizuje zadania wynikające z Karty Nauczyciela i Ustawy o systemie oświaty, podstawy programowej kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych: a w szczególności :
1) odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
2) dba o prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno – wychowawczego
3) dba o powierzone mu pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
4) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania
5) sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów,
6) udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o obserwacje uczniów,
7) wykonuje zalecenia dyrektora szkoły.
3. Nauczyciel prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
§ 29
1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze lub problemowo – zadaniowe. W szkole utworzono zespoły: wychowawczy, nauczania zintegrowanego, humanistyczny i przyrodniczo – matematyczny.
2. Pracę zespołu kieruje przewodniczący, powołany przez dyrektora na
wniosek zespołu.
Pracą wszystkich zespołów koordynuje lider powołany przez dyrektora szkoły.
3. Do zadań zespołów , o których mowa w ust. 1 należy w szczególności:
1) udział w przygotowaniu planu dydaktyczno – wychowawczego i opiekuńczego szkoły
2) przygotowanie projektu programu wychowawczego szkoły,
3) organizowanie doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego,
4) opracowywanie narzędzi sprawdzających wymagania edukacyjne uczniów.
§ 30
1. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
2. Wychowawca sprawuje opiekę wychowawczą nad uczniami, a w szczególności:
1) otacza każdego wychowanka indywidualną opieką;
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) różne formy życia zespołowego, rozwijającego jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b) ustala treści i formy zajęć tematycznych godzin z wychowawcą,
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uwzględniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze ogółu uczniów, a także wobec tych , którym potrzebna jest indywidualna opieka ( dotyczy to zarówno uczniów zdolnych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
4) utrzymuje kontakt z rodzicami w celu:
a) poznawania i ustalania potrzeb opiekuńczo- wychowawczych ich dzieci
b) współdziałania z rodzicami w celu okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
c) włączenia w sprawy życia klasy i szkoły,
d) współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów;
organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
3. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych oraz naukowych.
4. Początkującemu nauczycielowi dyrektor szkoły przydziela nauczyciela - opiekuna spośród nauczycieli tego samego przedmiotu , jeśli takiego nie ma , opiekę sprawuje dyrektor szkoły.
§ 31
1. Pedagog szkolny, jako koordynator działań opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności:
1) współpracuje z wychowawcami klas, nauczycielami, rodzicami, służbą zdrowia m.in. w zakresie:
- rozpoznawania potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci oraz analizowania przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- ewidencjonowania uczniów (rodzin) wymagających szczególnej opieki, pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub materialnej oraz uczniów szczególnie uzdolnionych,
- ustalania sposobów i form pomocy uczniom odpowiednio do rozpoznawania potrzeb, z uwzględnieniem możliwości szkoły,
- przeciwdziałania powstawaniu skrajnych form niedostosowania społecznego, proponowanie wdrażania programów, profilaktyki uzależnień i innych programów wychowawczych, organizowanie treningów interpersonalnych, analizowanie przypadków zachowań agresywnych,
- przestrzeganie praw dziecka i ucznia,
2) udziela wychowawcom, uczniom, rodzicom porad (pomocy) ułatwiających rozwiązywanie zaistniałych problemów skutkujących minimalizację trudności dydaktyczno – wychowawczych, eliminowaniem napięć psychicznych,
3) wnioskuje o zorganizowanie we współpracy z rodzicami, form pomocy dydaktyczno – wychowawczej, specjalistycznej dla uczniów wymagających w/w pomocy,
4) współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i innymi instytucjami prowadzącymi poradnictwo dla dzieci i rodziny,
5) współpracuje z ośrodkami pomocy społecznej, sądem rodzinnym, policją i innymi instytucjami wspomagającymi szkołę w realizacji zadań wychowawczo – opiekuńczych,
6) sprawuje opiekę nad dziećmi osieroconymi, wychowywanymi w rodzinach zastępczych, niewydolnych wychowawczo, zagrożonych patologią społeczną – stosownie do rozpoznawanych potrzeb,
7) opracowuje i przedstawia radzie pedagogicznej okresowe informacje na temat zakresu i rodzaju potrzeb i trudności występujących u uczniów oraz wnioski oceniające skuteczność, stosowanych przez nauczycieli, wychowawców i pedagoga, sposobów i form pomocy dzieciom oraz ich rodzinom.
2. Pedagog szkolny dokumentuje swoją pracę w dzienniku, do którego wpisuje czynności (zajęcia) prowadzone w poszczególnych dniach, wykaz uczniów zakwalifikowanych do różnych form pomocy, informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.


Rozdział VI

UCZNIOWIE SZKOŁY


§ 32
1.. Zapisy do oddziału przedszkolnego i klasy pierwszej odbywają się z rocznym wyprzedzeniem, poprzedzającym rozpoczęcie nowego roku szkolnego.
2. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
3. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
§ 33
1. Do szkoły uczęszczają w zasadzie uczniowie od 7 do 13 roku życia :
1) z urzędu : uczniowie należący do obwodu szkoły,
2) na wniosek rodziców: uczniowie należący do obwodów innych szkół w przypadku wolnych miejsc.
2. Uczniowie specjalnej troski realizują program nauczania w szkole specjalnej w Brodnicy lub systemem zindywidualizowanym.
§ 34
1. Uczeń ma prawo do :
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) informacji o realizowanym w danej klasie programie nauczania,
3) informacji o wewnątrzszkolnych zasadach oceniania,
4) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę przed uzależnieniami, demoralizacją i innymi przejawami patologii społecznej,
5) przedstawienia bezpośrednio wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły lub nauczycielom problemów własnych, a także problemów społeczności szkolnej oraz uzyskiwania pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień,
6) korzystania z pomieszczeń i urządzeń szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami i ustaleniami,
7) uczestniczenia w pracach szkolnych organizacji młodzieżowych i kółek zainteresowań oraz uczestniczenia w pracach organizacji działających poza szkołą za zgodą i wiedzą wychowawcy i dyrektora szkoły,
8) korzystania z pomocy finansowej , stałej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
9) reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach , olimpiadach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami,
10) korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego, pomocy w przypadku trudności w nauce,
11) uzyskania pomocy ze strony nauczyciela celem przygotowania się do sprawdzianu zewnętrznego,
12) odpoczynku:
a) w czasie przerw międzylekcyjnych,
b) w czasie przerw świątecznych i wakacji, które są wolne od prac domowych
13) przedstawienia własnych propozycji dotyczących udoskonalania metod i form pracy dydaktyczno – wychowawczej szkoły.
2. Uczeń ma obowiązek:
1) zachowywać się godnie, kulturalnie poza szkołą i w szkole , dbać o piękno mowy ojczystej,
2) dbać o honor szkoły ,szanować i wzbogacać jej tradycje,
3) troszczyć się o mienie szkoły , jej estetyczny wygląd oraz utrzymywanie porządku w klasach i czystości na terenie szkoły,
4) podporządkować się zarządzeniom władz oświatowych, dyrekcji szkoły, radzie pedagogicznej i wychowawcy klasy,
5) pilnie i systematycznie uczyć się:
a) punktualnie i systematycznie uczęszczać do szkoły;
b) usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach,
c) aktywnie uczestniczyć w zajęciach szkolnych,
d) systematycznie przygotowywać się do lekcji,
e) rzetelnie zdobywać wiedzę i umiejętności,
6) przestrzegać zasad współżycia społecznego:
a) okazywać szacunek rodzicom , nauczycielom oraz wszystkim pracownikom szkoły,
b) być koleżeński,
c) przeciwstawiać się przejawom brutalności ,wulgarności oraz dewastacji urządzeń szkolnych i mienia społecznego,
d) naprawiać wyrządzone przez siebie szkody materialne,
e) szanować przekonania i poglądy innych,
f) postępować zgodnie z dobrem ogółu społeczności uczniowskiej, brać udział w pracach samorządu uczniowskiego, przyczyniać się do realizacji jego zadań, wywiązywać się z przyjętych prac społecznych i funkcji,
g) przestrzegać wszystkich regulaminów normujących życie szkoły.
7) dbać o zdrowie, bezpieczeństwo własne i kolegów:
a) nie palić tytoniu, nie pić alkoholu, nie używać narkotyków i innych środków odurzających
b) zawiadomić dyrekcję szkoły lub nauczycieli o zauważonych sytuacjach grożących niebezpieczeństwem,
c) dbać o własny wygląd zewnętrzny i higienę osobistą,
d) nie stosować przemocy wobec innych, ulegać uzależnieniom,
demoralizacji i patologii społecznej.
§ 35
1. Uczeń może być wyróżniony lub nagrodzony za bardzo dobre wyniki w nauce i zachowaniu.
2. Za osiągnięcia wymienione w pkt. 1 uczeń może być wyróżniony i nagrodzony:
1) pochwałą wychowawcy klasy wobec klasy,
2) pochwałą dyrektora szkoły na apelu szkolnym,
3) umieszczeniem nazwiska ucznia w „Księdze Prymusów”,
4) otrzymanie dyplomu,
5) otrzymaniem nagrody rzeczowej,
6) odznaką „ Uczeń Kopernika”.
3. Za nieprzestrzeganie obowiązków uczniowskich uczeń może być ukarany:
1) upomnieniem wychowawcy klasy wobec klasy,
2) naganą dyrektora szkoły na apelu szkolnym,

4. Za ciężkie lub notoryczne nieprzestrzeganie Statutu Szkoły rada pedagogiczna może podjąć uchwałę zobowiązującą dyrektora szkoły do złożenia wniosku do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
5. Uczeń lub jego rodzice ma prawo odwołać się od decyzji o wymierzeniu kary do instytucji wyższej w obrębie szkoły , od tej która karę nałożyła.
6. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ( prawnych opiekunów) ucznia o przyczynie przyznanej mu nagrody lub zastosowanej wobec niego kary.
7. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność ucznia.
8. W przypadku naruszenia praw wynikających ze Statutu lub konwencji o prawach dziecka – uczeń lub jego rodzic może złożyć skargę w następującym trybie:
a) do wychowawcy klasy ( w formie ustnej lub pisemnej),
b) w przypadku niezadowolenia składa skargę do dyrektora szkoły ( w formie ustnej lub pisemnej).
Od decyzji wychowawcy lub dyrektora szkoły uczeń lub jego rodzic ma prawo odwołać się do instytucji wyższej poza szkołą.
9. Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniowi ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej:
1) pogadanki z uczniami podczas godzin z wychowawcą i w czasie wolnym,
2) organizowanie uczniom form spędzania czasu wolnego: wycieczki , biwaki, zawody sportowe, konkursy, dyskoteki,
3) spotkania z pielęgniarką , psychologiem, przedstawicielem biura prewencji, pedagogiem,
4) przeprowadzanie ankiet i wywiadów w celu rozpoznania zagrożeń istniejących w środowisku dziecka, przez wychowawców klas i dyrektora szkoły,
5) zebrania z rodzicami prowadzone przez przedstawicieli poradni, biura prewencji, dyrektora szkoły, wychowawców.


Rozdział VII


POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 36
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami.
§ 37
1. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło i ceremoniał szkolny.
§ 38
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.


Skład:

Marzena Łupińska

Dyrektor szkoły
(0-56) 495 50 02
e-mail: